Uppfattar den här bilden som överdriven. Det viktiga är att ha en bra story. Den behöver inte vara helt sann men genomtänkt och hyfsat vattentät.
Att säga att ja tyckte jobbet sög så totalt så jag sade upp mig för att syssla med meditation på en strand på Bali, eller vad man nu hittat på för något, är ingen bra idé. Uppfattningen att rekryterare ska förstå och hålla med om att ”livet är mer än jobb” är felaktig och dum.
Om man däremot förklarar att man hade en tuff situation i familjen och väldigt stressigt på jobbet och därför sade upp sig för att försöka hitta rätt i tillvaron så skulle nog många se det som något positivt och ett tecken på mognad. Det finns absolut tillfällen när det rätta är att säga upp sig och där den ”lucka i cv:n” som det ger inte alls behöver vara negativ.
Jag anställer en hel del personer årligen och en längre lucka i cv:t kan innebära att jag prioriterar ned just den ansökan om det finns likvärdiga sökanden utan luckor. Men det är erfarenheten från de jobb som faktiskt står i cv:t som spelar roll, är dessa intressanta får personen komma på intervju trots luckorna. Vid intervjun går jag igenom cv:t med den sökande och passar på att fråga vad man gjort de perioder som är blanka i cv:t. Oftast finns det helt naturliga förklaringar. En sak som jag tycker är viktig när man sållar bland ansökningar är det personliga brevet, det kan ofta säga mer om personen än vad meritförteckningen gör.
Jag tror vi har olika definition på vad en lucka är.
Och möjligen också olika krav på de profiler en kandidat bör ha.
Allt är självklar inte svart eller vitt, men det är stor skillnad på att söka jobb på Bosses Svets och Slakteri eller att söka jobb på McKinsey.
Varför? Flera säger det här men jag har inte sett anledningar till varför! Känns som något gammalt sunkigt som bara lever kvar men ingen vet varför…
Om någon har en lucka på 6 eller tom 12 månader. Vad är det man är rädd för som gör att man sållas på förhand? Att man uppenbarligen är knäpp som inte lyckats få ett nytt jobb under den perioden (även fast man inte vet något överhuvudtaget än om vad personen gjort)?
Det är en stor skillnad att bli uppsagd och att säga upp sig. Bägge varianterna har hänt mig. Att bli uppsagd är oftast inte så roligt. (Ibland kan det vara ett lyft). Se till att komma upp på morgonen börja med något positivt som du inte kunde göra som anställd. Jag började varje morgon som uppsagd med ett glas färskpressad apelsinjuice. Det var gott.