Fick sparken efter 2 månader

Har aldrig haft någon arbetsgivare som tyckt jag presterat dåligt, men om någon gjort det hade jag bara konstaterat att denne är extremt dålig på att bedöma prestationer och gått vidare. Någon enskild persons uppfattning om dig =/= verkligheten.

2 gillningar

Helt galet gjort av arbetsgivaren!
Säg inget om detta vid arbetsintervju. Du var nyexad och reste ju till Australien! :slight_smile:

Vad fick du göra under dessa 2 månader, något du vet att du kan bli bättre på?

Jag tror på dig! 2 månader är inte att ge någon en chans. Jag fick 1år innan min arbetsgivare ens förväntade sig resultat (Annan bransch). Ett råd är se vart din nästa arbetsgivare har en svaghet som du kan underlätta.

Jag hade velat ha svart på vitt vad som blev tokigt för att inte göra om samma misstag, det kan ju vara så att dom har varit lite otydliga med målen?

När jag rekryterar så går en nyanställd parallellt 2v till 1mån beroende på person sen får teamet vara med och informera och coacha. Det ska vara en praktskandal och svart bälte i felrekrytering om jag ska släppa någon innan 3mån. Är det helt uppåt väggarna så tar det stopp under vecka 1.

Som tidigare nämnts så tar det en ansenlig tid att komma in i appar och system innan någon överhuvudtaget kan beräknas att prestera.

2 gillningar

Tack! Jag var oorganiserad och gjorde några slavfel under tiden, och uppfattades som generellt aningen oorganiserad, vilket var anledningen (tror jag). Sen kanske det fanns andra grejer också som bidrog, men som tidigare skrivare skrev så är det en bra insikt att se att man inte är odödlig på arbetsplatsen, även om jag kanske borde ha fått mer tid, eftersom att jag gjorde saker bra också.

Nu när jag ska söka jobb, hur kan man tackla att man inte har någon erfarenhet hos arbetsplatser som vill ha ett par års sådan? Är jag chanslös eller inte?

1 gillning

Bra tips! :slight_smile: Jag fick göra en del grejer faktiskt, en del audits, kundmöten, och vara en del av andra mer omfattande projekt också.

Jag var väl lite oorganiserad i början (men ärligt, det är väl tillåtet?)

Jag går vidare, söker annat och ser vad det finns för övriga möjligheter till egna projekt, frilans eller dylikt:)

1 gillning

Hej, beklagar den tråkiga situationen. Från bekanta så har jag förstått att det är många som försöker skaffa ett jobb inom digital marknadsföring. Det har lett till en tävlingsinriktad kultur och också en negativ form av penalism mot juniora i branschen, enligt devisen “du ska få slita hund för att få behålla ditt jobb, det fick jag göra i din ålder”.

Det gäller att göra det bästa av situationen. Du har nog lärt dig saker på jobbet och kanske på deras feedback också, det är kunskaper som du kommer bära med dig för resten av livet.
Din förmåga att organisera kan du träna upp. Det har jag med min virrhjärna tvingats göra. Att skriva jobbdagbok, att-göra-listor, uppdatera kalendern - det går att lära sig.

Du kanske inte kom överens med alla, men om det fanns några som fick ett bra intryck av dig så kan du be dem om ett omdöme på LinkedIn. Dessa har varit guld värda i mitt jobbsökande. Om du har några andra kontakter kvar från dina studentprojekt som kan skriva omdöme så är det också till hjälp. Det tillför “social proof”, en tredje part som bekräftar att du är en bra person, och det brukar vara den sista knuffen som avgör om man får ett jobb.

Jag instämmer i det som andra har sagt om att man inte behöver ta med allt när man söker jobb. Jag har ett tidsspann på sisådär fem år som jag inte tar upp i någon jobbansökan alls, om de inte frågar om det. Om några år kommer ingen bry sig om vad du gjorde två månader när du var ung.

Däremot gillar jag inte att ljuga. Min själ är mer värd för mig än pengar. Men kompisar har försökt hjälpa mig genom att föreslå att jag ska säga att jag reste, tog hand om familjemedlemmar, jobbade frilans osv.

Hur fungerar det rent praktiskt att söka jobb inom digital marknadsföring? Sätter man ihop en digital portfolio på en webbplats någonstans? Eller visar upp något SoMe-konto? Det handlar ju främst om ett hantverk, något man gör, mer än något man endast teoretiskt studerar.

2 gillningar

Vägen in på jobb på byråer brukar vara via en praktikplats. Därefter en junior roll med väldigt låg lön. Efter några år blir du antingen befordrad eller så får du byta till en konkurrent för att få upp lönen.

Japp, särskilt med min nivå av erfarenhet. Men det kanske blir något att satsa på om jag får någon sorts ersättning av a-kassa eller liknande.

Tråkigt att höra om din upplevelse.

För att nyansera det hela är min erfarenhet att relationen mellan arbetsgivare/arbetsplats och arbetstagare kan liknas vid relation mellan två människor.

Vissa människor/arbetsplatser är helt enkelt inte kompatibla, dvs man tar inte fram det bästa hos varandra.

På en sund arbetsplats ska man våga göra fel utan att bestraffas på det sätt som de har gjort mot dig. Resultatet av det som arbetsgivaren har gjort skapar en förlamande organisation som leder till att alla gör så lite som möjligt för att inte göra fel.

Sedan ska vuxna mogna människor alltid kunna reflektera över sitt eget beteende, men det gäller både hövdingar och indianer.

2 gillningar

Gillar det du skriver:) Och reflektion sker mycket från mitt håll nu, både det jag gjorde dåligt, men även att jag beskyller dem där de inte var så bra… men ja, viktigt att jag lär mig av detta och gör bättre på nästa arbetsplats

Visst kan man ge anställda mer än två månader att lära sig jobbet, men det tar inte sex månader att upptäcka om någon inte lever upp till förväntningarna efter två månader. Då är det bättre att dra ur sladden, inget konstigt.

1 gillning

Var i en liknande situation för några år sedan. Chefen tyckte inte att jag presterade /motsvarade förväntningarna vilket jag menade berodde på otydlighet kring hur jag skulle prioritera. Slutade med att jag sa upp mig med ett inte så bra vitsord (första gången i mitt arbetsliv).
Fick börja om på arbetsmarknaden men hittade tillbaka till min bransch efter ett par år. Tänker att det som har hänt dig inte behöver betyda så mycket. Man fungerar inte så bra ihop med vissa människor och då är det bara att leta vidare.

Låter mer som det handlar om företagets ekonomi än din prestation. Har haft kollegor som fått gå och då har det ofta krupit fram senare att ledningen ville hålla ner kostnaderna men det låter bättre att lägga det på individen och under provanställning.
Med det sagt alltid bra att reflektera och se vad man kan göra ännu bättre nästa gång. Försök göra dig ovärderlig på 2 månader så kommer det iaf svida för en chef att göra om samma sak.
Försvar är väl en av få heta branscher nu.

1 gillning

Så är det, vissa funkar man inte ihop med. Vad är ett vitsord?

Du ska absolut inte sitta på dina händer och vänta på en kod-röd. Det är ju förödande för självkänslan. Upp på hästen och kriga vidare.

Har börjat söka jobb idag:) Vi får se hur, men det kommer lösa sig

1 gillning

Jag gjorde några slarvfel, och förbättrades inte helt efter att jag fått feedback om det, så jag uppfattades som oorganiserad. Tror att det var därför, och därför ville de inte investera vidare i mig eftersom att det såg ut som en för stor risk för dem framåt.

Har efterfråga feedback, men inte fått det än… vi får se. Jag funderar på vad jag gjorde dock och kommer fram till olika saker jag kan förbättra till nästa gång, det är det enda jag kan göra i nuläget.

Kanske ligger nåt i det du säger. Såg att de sökte en praktikant inom området jag jobbade i också, så de kanske ville ha sakerna gjorda men gratis, vet inte…

Säg som det är om du får frågan.

2 gillningar

Jag beklagar att du har fått sparken, men det var väldigt modigt av dig att ta upp detta ämne. Jag tycker inte att du ska gräma dig över det – som nyutexaminerad behöver man tid för att lära sig och komma in i arbetsrollen. Oorganisering kan uppfattas som slarvigt, men det går att förbättra. Ett tips är att skriva ner de arbetsuppgifter du behöver hinna med och bocka av dem när de är slutförda. Det kan hjälpa dig att hålla ordning och struktur på arbetsdagen. Skriv även ner saker som du har svårt att komma ihåg, så blir det lättare att hålla dig organiserad. Många arbetsgivare brukar ha avstämningar för att följa upp hur det går och för att stödja utveckling, så det kan vara något att dra nytta av framöver.

2 gillningar