Säga upp sig efter en månad för något bättre?

Skulle inte säga att jobben är helt likvärdiga i kompetensnivå. Jobbet jag har nu finns det väldigt många som jobbar inom, medan exjobbsföretaget kräver mer nischad kompetens inom just de två områden som mina studier innefattade.

Se till att chefen bjuder… :zany_face:

2 gillningar

Ganska enkelt tankeexperiment, hade jag vart villig att byta för 5000:- -7000:- - 10000:- osv.

Du verkar själv förstå att det kan medföra dåligt rykte där du är nu och att det finns ett värde i att ha ett bekvämt jobb.

Behöver du mer pengar just nu eller mer ro?

1 gillning

Har man möjlighet att tjäna stora pengar som ung är det väl värt mycket så man kan pumpa in mycket i indexfonder i tidig ålder

2 gillningar

Grundfrågan är givetvis vad ditt exjobbsföretag kan erbjuda. Fast anställning och 10% högre lön än du har nu? Då hade jag nog tagit det.

Finns det möjligheter till bonus eller någon form av delägarskap? Det kan man också fråga om.

Kom ihåg att du har provanställning som storföretaget kan avsluta imorgon och detta är ömsesidigt. Ingen kommer att hänga dig i framtiden för att du släpper en provanställning efter en månad. Det kommer att vara bortglömt om ett år. Provanställning är just provanställning och det är bara att vara ärlig med att du fick ett erbjudande som innebar ingen provanställning, bättre lön och mer vad du sökte.

4 gillningar

Dels stämmer detta inte, och dels så bidrar sådana här kommentarer till att skapa en skamkultur av att en provanställning är något annat än just en prov-anställning.

Om företag vill ha ett långsiktigt åtagande redan från dag ett så finns det ett väldigt enkelt och effektivt knep - erbjud tillsvidareanställning direkt.

I vilken verklighet kan man få ett dåligt rykte av att ärligt och uppriktigt säga:

”Under min provanställning så upptäckte jag att detta jobb inte var för mig och valde att ta ett annat erbjudande som bättre matchar det jag kan och det jag vill göra”.

10 gillningar

Hej,

Har själv pluggat civ.ing och nu jobbat i olika globala bolag näsysn 10 år.

Jag tycker du ska ta jobbet där du gjorde exjobbet. Försök få upp lönen mellan till runt 45-50 med motiveringen att du redan nu har en lön på 44k (Man får dra en vit lögn, de kan ändå inte kolla upp detta eftersom du bara varit där en månad). Jag har lyckats få upp lönen 5-10k varje gång jag bytt jobb.

Alternativt förhandla fram förmåner. Grotta ner dig i detta.

3 gillningar

Om du är ung, så de nu du ska köra på.. Satsa på det du tror på å kör hårt..Tiden för vila och räkmacka kommer senare… Du kan byta spår många gånger framöver om du vill det..Tiden är på din sida..

Sen finns det såklart möjligheter i större bolag också, men där handlar det inte alltid endast om prestation (vilket borde vara självklart), utan det finns risk för att det även innefattar en del internpolitik..

Men har du en bra chef som du tror lyfter dig framöver, så är det en svårare fråga..

Men hade jag fått börja om från “början", så hade jag kört hårt direkt.. :person_shrugging::grin::flexed_biceps:

Just my 5 Cents…

2 gillningar

Vilket av jobben är intressantast och mest utvecklande i den riktning jag vill? Tycker det är den viktigaste frågan att ställa sig som nyexad.

1 gillning

Återkommer imorgon efter jag har träffat exjobbschefen på fika

Återkom nu!! Håll oss inte på halster… hur gick det? :wink:

3 gillningar

Det gick väl bra men har inga höga förväntningar att det blir något. Han frågade om jag hade något löneanspråk där jag kunnat tänka mig byta. Förklarade hela situationen från mitt håll, motivering och angav en väldigt hög lön (50k), men att de gärna får återkomma med vad de kan erbjuda om de vill gå vidare med mig så kan jag överväga. Vet att andra på företaget (dock med mer erfarenhet än mig) har den lönen eller högre. Han bjöd på fikat iaf och ska återkomma :rofl:

6 gillningar

Stanna där du är idag.

De visste att du var intresserad att börja hos de under ex jobbet, de valde att inte ge dig tryggheten.

De la istället ut en annons i hopp om att hitta någon mer erfaren och gjostade din ansökan fram till att de insåg att de inte hittade rätt, då dög du.

Känns det som ett bra alternativ?

3 gillningar

Du skriver att företaget du gjorde exjobb hos är mindre och mer nischat mot din utbildning och ditt intresse. Det är det viktiga, som jag ser det. Att de varit lite klumpiga runt din anställning tycker jag du kan förlåta om din känsla i övrigt är god. Ett mindre bolag har inte samma möjlighet att ta in nyexade och du har ju varit där och känner säkert några av de andra anställda. De kan säkert agera bollplank och ge dig en uppfattning om företaget är schysst, eller ej. Så var glad att de återkommer trots att det gått ett tag!

Att som nyexad välja jobb efter bästa worklife balance är i min mening fel prioritering. Som några redan skrivit kan du oroa dig för den biten längre fram i din karriär. Nu borde fokus ligga på att skaffa dig så mycket erfarenhet och referenser som möjligt. Det är det som kommer att ge dig möjlighet att välja och vraka mellan välbetalda jobb senare. Eftersom du har provanställning kan du lämna det nuvarande på kort varsel så om du vill undvika att det ser dåligt ut i CVn kan du välja att inte ens ta upp det . Det är en så kort tid att det inte blir någon egentlig lucka som behöver förklaras. Och som redan påpekats, en provanställning är ömsesidig och det kan du utnyttja till din fördel.

Slutligen vill jag trycka på att utnyttja ditt goda förhandlingsläge till att få en tillsvidareanställning och att få upp lönen en bit. Men bli inte för girig, att bygga erfarenhet är det viktigaste nu. Det kommer att löna sig mer än nån tusenlapp hit eller dit.

6 gillningar

Jo, men fakta är att de inte kommer anställa samma person igen efter att denna hoppat av en anställning så snart.

1 gillning