Vad jag har hört så är det upp till arbetsgivaren i detta scenario, annan fema om det var för studier etc, kan ha fel dock..
Bra tänkt, får kolla upp det! ![]()
Vad jag har hört så är det upp till arbetsgivaren i detta scenario, annan fema om det var för studier etc, kan ha fel dock..
Bra tänkt, får kolla upp det! ![]()
Troligen lite bristande verklighetsinsikt. Det är vanligt att förhandla bort på kvalificerade tjänster när man kommer med ett stabilt CV.
En 22-åring inom lagerverksamhet tror jag inte många HR hade gått med på.
Jag sade bara nej tack annars. Det har också hänt ![]()
Det gick faktiskt till och med på ett stort amerikanskt bolags svenska del (för länge sedan).
22 år och fire? Lugna dig lite nu… Satsa på att ha bra med pengar men en fire plan?! Nääää.
Skit i om det är provanställning, missköter du inte jobbet så övergår det ju till en tillsvidareanställning. Vågar du inte?
Sköter man sig perfekt men företaget går dåligt/i konkurs lär man knappast få fast tjänst ![]()
Lite detta jag har tänkt på också, specifikt bolån. Är ju intresserad av bostad men har inga problem av att hyra kortsiktigt heller.
Som nämnts så hade jag, då du verkligen trivs, tagit upp erbjudandet till befintlig chef och frågat vad de kan göra på lönen. Om de uppskattar dig tillbaka så borde de kunna ge ett motbud, om än kanske inte lika bra. Men fungerar förvånansvärt bra ändå. Jag har personligen gjort detta samt släkt och vänner. Alla vi har lyckats, men ingen garanti såklart. Om man får ett nej vet man också hur de ser på en.
Varit på arbetsplatsen i strax 2 år, så känns la lite skevt att byta, men samtidigt så vet att jag ersätts direkt, samtidigt som det är en stor löneskillnad vi snackar om. Är la osäker kring säkerheten på långsikt antar jag, men som du säger, det övergår till en tillsvidare om man inte missköter sig ![]()
Tycker absolut inte att du ska tacka nej till jobbet bara för att det är provanställning. Är du med i A-kassan och har tillräcklig kvalificeringstid för att få a-kassa så har du ju det som säkerhet.
Om du idag vet att du gör ett bra jobb på din nuvarande arbetsplats så är nog risken ganska låg att du inte skulle få tillsvidareanställning. Dock finns det ju företag som är kända för att systematiskt säga upp personal under provanställningen, så om du hört att detta är ett sådant företag så är det nog bra att tänka en extra gång innan du tackar ja ![]()
Jag har jobbat liknande tider när jag var i din ålder, jag tyckte det var toppen att kunna sova ut och träna innan jobbet (när det dessutom var folktomt på gymmet)
Allt har sina för- och nackdelar (även dagjobb
).
Tycker inte heller att du ska tänka ”jag kanske skaffar barn i framtiden och då passar inte jobbtiderna”…du hinner säkert byta jobb x-antal gånger innan dess och om du mot förmodan skulle vara kvar på det nya jobbet så kan du säkert byta arbetstider ![]()
Har båda arbetsgivarna kollektivavtal?
Om nej: har de tjänstepension och hur ser den ut i så fall?
En modell som fungerat bra för mig hela livet är att våga byta jobb typiskt 5-år i snitt. Vissa kortare, andra längre. Bygger både bättre erfarenheter, CV och klart bättre löneutveckling!
Idag snart 50 år och en lön väldigt få någonsin kommer att nå. Och det utan massa högskola och annat. Gör ett bra jobb, våga byt arbetsgivare, förhandla hårt ju bättre du blir, repetera.
Tuta och kör! Risk är din bästa kompis (så länge du inte är i direkt fara, vilket det inte låter som) - bygg upp olika erfarenheter, kunskaper och gärna lite spetskompetens här och där så kommer du se tillbaka på det här inlägget om 20 år med ett smil och tänka oj, om jag hade stannat kvar i det trygga hade jag gått miste om allt jag har åstadkommit nu. ![]()