Ofrivillig egentid, vad ska den användas till?

Jag skulle ha svarat till trådskaparen :joy:

Ja det är om möjligt så man behöver tänka. Byta inriktning inom branschen i någon form IOM osäkerheten för var det tar vägen och när det ev vänder. Hur länge kan man hålla ut?
Men jag förstår och håller med om att närområdet inte får bli en begränsning i detta läge.

Vidare är det just framtiden som är min största oro nu. Kan jag vara 100% varslad om ett par månader, då är det kris på riktigt, detta är kanske bara en försmak.
Att få saker gjorda i all ära, klart att väggar kan spacklas, sandlådor byggas osv men betalar inte våra lån och räkningar. Klart bättre än att ligga i soffan och titta i taket men pengar behöver komma in.

Även tips om hur man på ett genomförbart vis drar ned kostnader uppskattas.

Anstånd på amortering är nog det mest relevanta.

Har funderat på det eller raka motsatsen, att lägga in en klumpsumma och på så vis minska amortering med ca 2000 kr/mån. Klumpen är då 500 000 kr vilket såklart kan betala många månaders amortering. Långsiktigt bra eller kortsiktigt dåligt? Tankar?

1 gillning

Inspirerande att läsa. Har funderat länge på att göra något eget, då vid sidan av det arbete jag har idag. Dock inom samma bransch vilket är tveksamt rent konkurrensmässigt men så i helt annan skala. Hur tänkte du när du skapade ditt företag? Vilka parametrar tog du hänsyn till?

Om du riskerar arbetslöshet och riktig kris är ju likviditet helt avgörande. Om inte extraamorteringen gör något avgörande för amorteringskravet förstår jag inte hur den kan vara ”rätt grej” i nuvarande situation.

1 gillning

Hej tråkigt det som har hänt dig och andra i samma bransch.

Från egna erfarenheter i byggbranschen.
Om du har minsta möjlighet byt bransch.

Under mina yrkesverksamma år så kom kriserna titt som tätt inom byggbranschen.
Lyssna absolut inte på lockrop om att slita upp familjen till exempelvis Norrbotten.
Det utsätter dig och familjen för stor stress. Risken är också att ni börjar rota er där och sedan svänger pendeln i bryggbranschen även där.
Då är det samma visa igen.

Vilket det tyvärr alltid är i byggbranschen det är som en skiva som har hakat upp sig.

Vi flyttade runt efter bygg jobb när jag var barn.

Sedan var jag oklok nog att satsa på byggbranschen själv.
Otryggt, många flyttningar, dåliga arbetsvillkor, dålig arbetsmiljö, utsliten i förtid, det gick aldrig att koppla av på arbetet.
Innerst inne visste man att uppsägningen var runt knuten på grund av konjunktur eller annat.
Hur bra man en försökte sköta arbetet, oavsett hur hårt du arbetat fick du sluta

En del fina kollegor lärde jag känna men det finns i alla branscher.

Jag var tyvärr inte tillräckligt begåvad vare sig för att bli tillräckligt oumbärlig eller för att att byta bransch helt, men jag är säker på att du och de flesta andra klarar av det.

Trots att jag bedömer mig vara ganska intelligent avseende problemlösning med mera så var jag oerhört korkad i mitt yrkesval.

Jag hade ju redan facit från min barndom men trodde ändå att det skulle bli annorlunda.

Mitt råd till andra som är unga och funderar på utbildning.
Fundera en gång till ordentligt!

Du är relativt ung och har en god skolgång och kan troligen relativt fort få ett nytt yrke.

Eller Välj att vara kvar på se om det är en kortare konjunktursvacka och inte likt 90-talet.

Jag önskar dig och alla andra stor välgång i livet.

Vänligen

Veikka

7 gillningar

Egen konsultfirma på deltid och rita bygglovsritningar för små projekt åt privatpersoner, eller KA för mindre projekt?

Det viktigaste för mig är att jag äger min tid. Jag har som du ser de yrken jag verkar inom, jobbat ihjäl mig. Det är det inte värt och det var en push för mig att komma bort från det trygga, allt ett samhälle kan erbjuda såsom olika beroenden. För det är de.
Jag jobbar med steg numer, inte målen. Nästa gång ska jag säga upp mitt ena snåla timjobb. Från 150 till ca 400 kr i timmen. Bara en sån sak.
Starta företaget. Blir det nåt så blir det. Problemet är att man ser konsekvenserna, inte hur det får dig att forma dig som individ. Det är stegen som ändrar din individ, inte målet. Se på det så.
Problemet är att man fegar. Vad ska hända? Du är slav under det trygga men bara för att du väljer det. Tänk tvärtom. Använd det trygga istället.
Tänk på allt du betalar till samhället. Nu ska du använda det. Och detta min vän är en sport :smile:

1 gillning

Tråkig fråga…men du har väl kommit ihåg att skydda de borttappade 25%?
Annars blir det lite extra tråkigt om allt helt plötsligt räknas på 75% tjänstgöring istället för 100%

1 gillning

Hej, bra poäng.
Jag har tagit upp vad jag tror du menar med min arbetsgivare. Rätta mig om jag har fel.

Jag menar att jag ska behålla min nuvarande lön på pappret men gå ned i tid = mindre pengar ut i månaden.

Min arbetsgivare vill att jag skriver på ett nytt anatällningsavtal där min månadslön är sänkt 25% samt arbeta 75% av en heltid.

Jag tänker då att risken finns att jag hux flux fått dels en lönesänkning samt 75% av den vilket är betydligt mycket mindre pengar än ”bara” tidsneddragning.

Man har i nytt anställningsavtal skrivit: Den anställde ska erhålla en månadslön om X SEK (25% mindre än tidigare). I nästa stycke står: Deltid i genomsnitt 30 timmar per helgfri vecka.

Tolkar jag fel eller finns risk att detta löses som jag får först 25% mindre i lön på en heltid. Därefter 30 h av en heltid på det och då ytterligare mindre per månad?

Eller kanske ska be dig utveckla vad du menar? Enklare så kanske.

Tack för svar!

Försöker hitta och titta på många alternativ i dessa tider och vad som är klokt att göra eller ej. Vill bolla mina tankar.

Tack för ditt inspel. Har funderat på det också. Lite svårt bara att veta hur man går tillväga. Jag är långt ifrån någon marknadsförare utan trivs bäst i att bara utföra på kammaren.

Har du några tips på hur man går fram här rent konkret?

När det gäller avtalet är det troligtvis korrekt, om det inte står heltid eller 100% vid lönen?
Om du känner dig osäker kan du säkert be arbetsgivaren förtydliga det i anställningsavtalet.

Det jag tänker på är inkomstförsäkring och SGI etc. Den brukar kräver att du har sysselsättning på 100% om du vill att den ska grunda sig på lönen du hade när du jobbade 100%. Känner du att det räcker med 80% av din lön på 75% så gör det inget.

Du ligger över taket på den allmänna försäkringen, men du kanske har en inkomstförsäkring utöver den vanliga som alla har, för att skydda mellanskillnaden?
Om du har det, så är det klokt att ta reda på vad som gäller med din inkomstförsäkring eftersom du inte känner dig säker på att få jobba kvar.

Det gäller bara om du vill skydda inkomsten du försäkrat på din anställning på 100%, och har en extra försäkring.

Förhoppningsvis hittar du ett nytt jobb innan dess och inte behöver oroa dig.

Hej,

Jag är inte medlem i facket själv för närvarande (bor utomlands), men om du inte är medlem så gå med så fort som möjligt. Det kan göra skillnad om det blir ytterligare neddragningar, man kan få råd från sin fackklubb, och det ger vissa inkomstförsäkringar beroende på klubben. Eftersom många fackförbund har en karantän på 6 månader är det bra att gå med direkt om man tror arbetslöshet ligger i farans riktning.

Rörande extraknäck skulle jag försökt mig på att skapa content på sociala medier. Många är intresserade av bygg och gör-det-själv idag, så det kanske går att dra in pengar där via sponsorer och annonser om du kan skapa kvalitetscontent och är beredd att investera lite?

Fö håller jag med kommentaren ovan om att INTE betala ner på lånen när jobbsituationen är skakig. Det är då bufferten är guld värd!

Mvh

F

(PS, blev själv uppsagd för en tid sedan och firade med champagne då avgångsvederlaget var superbra, jag ogillade en del förändringar på arbetsplatsen, och hade dessutom redan ett erbjudande från en ny intressantare arbetsgivare. Snacka om guldtiming! Så en uppsägning behöver inte alltid vara dålig.)

1 gillning

Inkomstförsäkringarna har normalt längre infasningstid än sex månader.

Ok, har bara sett 6 månader, men det kan stämma. Kom dock ihåg att TS eventuellt har 3-6 månaders uppsägningstid också. Då kan det göra skillnad om man gått med bara 3-6 månader innan man blir uppsagd, och kan vara en jättebillig försäkring när det stormar på jobbet.

Mvh
F