Anställning, förhandling eller konsult

Hej, tänkte söka lite råd här. Har i fått erbjudande om arbete (nordliga Mellansverige) med arbete i huvudsak på distans med lite inslag av på plats arbete (självklart mer på plats om man vill). Sex veckors semester. Fortbildning. Kan ha bisyssla och dra in cirka 40-50 tkr/månad utan stor ansträngning till mitt ab. Lönen ligger på drygt 100-110tkr. Möjlighet till extra arbete.

Just nu konsult på heltid, fakturerar cirka 240 tkr per månad (exkl semester 2 mån per år utan fakturering) exkl ovan 40-50 tkr (som nu är 15-30 tkr eftersom det andra uppdraget prioriteras mer)

Jag är lite kluven. Å ena sidan är det trevligt att ha ”frihet” med eget ab på heltid, men saknar ”peace of mind” som en anställning kan ge. Som konsult måste jag hela tiden visa min förmåga och prestera på toppnivå, vilket kan vara slitsamt ibland. Jobbet är fantastiskt stimulerande och FIRE är inte mitt mål, jag vill arbeta så länge kan bara kan. Har dock inget emot lite ledighet då och då.

Sedan undrar jag om vilka anställningsvillkor man kan förhandla om. Reducerad arbetstid med full lön? Mer semester? Förmåner?

Jag förstår att det är mer lukrativt som konsult, men skillnaden är ju inte enorm. Så som jag ser det ger en hög lön + utdelning från bisyssla pengar nu. För att tjäna mycket mer som heltidskonsult ska pengarna i bolaget skatteplaneras och tas ut senare i livet, ett senare som 1) kanske inte blir av, 2) är en tid i livet man ändå inte orkar göra något med pengarna.
Min friska tid är nu. Vem vet vad som väntar.

Jag har ingen specifik fråga ang valet av det ena eller det andra. Önskar bara höra några kloka reflektioner i frågan.

Så du fakturerar upp till 270k per månad, 2.7M om året om man räknar bort två månader utan fakturering och du funderar på att bli anställd?

Är du dum? :smiley:

Där jag är konsult spelar det ingen som helst roll om jag är anställd. Vi har inga AWs i överhuvudtaget, vi ska vara på kontoret 3 dagar i veckan men ingen bryr sig, alla sitter ändå hemma, förmånerna man får kan jag lätt betala själv och jag kan precis som du ta 2 månader semester varje år och ändå tjäna dubbelt så mycket som mina kollegor och mer än min “chef”

Ska tilläggas att mina uppdrag är beroende av offentlig upphandling med allt vad det innebär.

Hur långa uppdrag handlar det om?

Huvuduppdraget just nu 3 månader i taget. Men jag har varit på samma ställe i några år. Kan nog räkna med att det kan fortsätta i några år till.

”Nackdelen” är att om det inte går att få på samma ställe mer måste jag antingen pendla eller gå över helt på mitt andra uppdrag, som kan generera 100-200kkr per månad heltid.

Ok, ja då förstår jag att du eventuellt överväger tryggare anställning. Går nuvarande uppdrag ut över fritid? Får du jobba arslet av dig?

Adekvata frågor.

Jag sliter inte och det går inte ut över fritiden mer än jag vill, men visst arbetar jag mer eftersom det är svårt avstå intäkterna när de väl erbjuds. Med anställning tänker jag att det blir mer sporadisk ledighet, möjlighet till vara hemma sjuk och ta vab.

Mot den andra uppdragsgivaren blir det huvudsakligen kvällar, tidiga morgnar och helger. Ja, så den delen går ut över fritiden just nu.

Finns det någon annan som haft motsvarande situation, gått från eget ab till anställning?