Har nyss blivit erbjuden 100% anställning med 125 tkr/mån med alla förmåner.
Som konsult har jag omsättning ca 200 tkr/mån i snitt.
Haft mycket bra omsättning runt 250 tkr/mån men den har således minskat.
Överväger att ta anställningen för att slippa jaga debiteringar, kan ta ut utdelningar ut företaget under flera år och på så viss hålla det aktivt.
Har räknat att den lönen motsvarar var jag skulle kunna ta ut ur AB, samtidigt har jag inte samma frihet.
Kommer få bra pension inga större utgifter som planeras och ca 5 år kvar innan pensionen,
Men kommer sannolikt fortsätta ett tag till efter.
Jag skulle fortsatt som konsult men det beror samtidigt på hur påfrestande du upplever att det är att “jaga debiteringar”. Man får ju betalt för den risken även om man också behöver väga in sannolikheten för att inte hitta uppdrag. Med 125 000 kr i månaden försvinner för mycket bort i skatt. Du kanske får ut omkring 76 000 kr netto beroende på vilken skattetabell du följer. Jag tänker att upp mot 25k i månaden avsätts till tjänstepension?
Å andra sidan, kan du dra in 200k i månaden som konsult omsätter du 2,4 Mkr om året. Det blir rätt mycket mer när man räknar på det. Jag räknar då med lön till brytpunkten med full utdelning samt att man lägger bolaget i träda när man arbetar färdigt och lyfter resten till 25 % skatt?
Har du varit konsult länge och dessutom fått in upp mot 250k/månad tidigare tänker jag att du redan idag har en hel del som behöver lyftas ut via träda från bolaget? Det kan i så fall ge lite trygghet där du kanske inte måste jobba alla fem åren om du inte vill.
Ja det är även en viss risk med “konsultandet” som man måste kompensera med högre omsättning eller högre frihetsgrad till viss del men inte alltid.
Man blir gammal och bekväm med åren, behöver inte jaga pengar längre,
Visst får man betala skatt men samtidigt bra pensionsavtal med närmare 30`avsättning och ledigheter med bra semester.
Men visst , tappar friheten som jag har nu har. jobbet handlar mer om att finansiera andras (barnens behov)
Jag hade nog tagit anställningen under vissa förutsättningar och om lönen inte räcker till mer än livets nödtorft tagit utdelning enligt 3:12. Pengarna hade ju ändå räckt 10-15 år.
Får du flexibla arbetstider/förtroendearbetstid så väger det upp för en del av den förlorade egenföretagarfriheten. Är det inte ett alternativ från arbetsgivarens sida så hade jag varit mer kluven. Samtidigt är det skönt att slippa jaga, du verkar ändå vara på upploppet.
Nu gissar jag att du för all evighet kommer att få betala statlig skatt på din lön och/eller din pension. Många slipper det och kan avnjuta den extremt låga skatten på modest uttagen lön över riktåldern från sitt företag.
Netto uttaget av modest lön beskattas med ca 8% på uttaget brutto pga att arbetsgivaravgiften är 10.2 % men av det går allt tillbaka din egen pension dvs i praktiken en nolla.
Att ta ut utdelning ur ditt företag från och med nu bör du dock kunna göra till dess pengarna är slut.
Hörde för 17 år sedan första gången en person uttrycka ”jag har varit egen så länge att jag numera är oanställningsbar”
Trodde först personen menade, =svårt att få jobb, men efter lite förklaring handlade det om, =värderar min frihet/självbestämmande för mycket.
Nu när jag varit egen i 15 år och dessutom kombinerar det med säsongsjobb heltid/skiftgång för tredje säsongen förstår jag precis vad han menar!
Är inte helt lätt när man är van stor frihet som egenföretagare att helt plötsligt infoga sig 100% heltid i ”systemet”. Jag har varje år upplevt att när mitt säsongsjobb går mot sitt slut så börjar min ”frustrationskvot vara fylld” och det känns skönt att gå över till egen och därmed frihet en period igen. (Jag menar då frihet att styra arbetstider, arbetssätt, rutiner osv)
Kanske det finns andra sätt där du helt enkelt jobbar mindre men är fortsatt egen? Liksom det ”bästa av två världar” = tar 1/2-tids, eller projektanställning en viss tid och sen kör eget på sidan av eller någon annan variant?
För MIG upplever jag min kombination som väldigt kul och inspirerande. Mitt säsongsjobb känns i vissa stycken för mig som en slags heltidshobby vintertid. Min ”egen verksamhet” känns då lite i grunden som mitt åretrunt jobb då jag numera hittat ett sätt att köra den parallellt även vintertid på en lagom nivå. (Skiftgång med mycket ledig tid på vardagar) Ekonomiskt finns det många olika kombinationer/fokus som skulle ge mer pengar men det är inte längre det viktigaste fokus utan andra saker får numera väga tyngre.
Så mitt inspel är att det finns +/- med allt. Tolkar din situation och ålder ungefär som min. Så ville mest lyfta fram att det ÄR en stor omställning på många sätt att ta fast anställning när man varit egen ett längre tag.
Om din plan är att avveckla bolaget och inleda trädoperioden kan ju det här vara ett bra tillfälle.
Du behöver bara stå ut i fyra år (kan kännas långt när du gått igenom ditt första utvecklimgssamtal med hittepå-utveckling du måste redovisa hur det gick nästa år).
Så frågan anställd vs konsult handlar även om det är värt att ta en ekonomiskt risk.
Tänker inte subventionera kund med min trygghet, det finns en emotionell värdering.
Arbetet kan regleras med att vara vara mer ledig på sommaren utöver semester.
Så kan det vara men jag vill inte avveckla företaget, bara ha kvar det som en “utdelningsmaskin” samtidigt som jag kan vara flexibel med arbetstiderna som anställd.
Nu är man bortskämd med att årsomsättningen 3,0 mkr men ser att Trumps tullar har gett en nedgång för många företag, som jag märker av.
Break even med anställningen skulle motsvara ca 200 K/mån i omsättning.
Dvs ca 1,6* lön, för att det skall vara värt att ta risken men AB måste man lägga på 25% tillägg på detta är min åsikt, dvs ca *2