Skulle behöva tips och råd från er. Står i valet att ta en ny tjänst, och jag erbjuds fast anställning ELLER att bli konsult på företaget. Har redan enskild firma jag kört mindre uppdrag genom i delar av livet.
Som anställld får jag ju förmåner som kollektivavtal, friskvårdsbidrag, betald semester.
Som konsult kommer lönen bli högre. Jag är absolut beredd att skippa “tryggheten” i en fast tjänst och köra konsult-spåret, men vill isf få rimligt betalt för det Vad är era råd i en sån här situation? Vad ska jag tänka på? Hur mycket mer ska man få ut som konsult tycker ni?
Jag har redan ett bra sparande med målet åtminstone delvis FIRE, så en högre inkomst för att lägga på den högen varje månaden lockar ju initialt mera än “trygghet” i fast tjänst. Men vill samtidigt inte välja osmart.
Vilka belopp talar vi om? Har de erbjudit både lön och arvode?
Betald semester är ju ingen förmån så vidare man blir kompenserad med högre arvode. Kör du via eget aktiebolag istället för enskild firma har du rätt till friskvårdsbidrag samt en rad andra förmåner.
Inga exakta siffror än, men jag tjänar 35 k i månaden nu, så däromkring skulle lönen för anställning vara.
Och tack för tipset om AB! Känner igen det där, det vore riktigt smart att ha AB på det viset. Har inte varit relevant innan för jag kört så lite och sporadiskt i företaget.
Kör eget sedan 2017 efter drygt 25år som anställd. Sa upp mig för att jag ville gå ner i tid men inte fick. Nu jobbar jag ca 80% och tar ut en hel del semester med. Den stora fördelen är just tiden, ibland är det mindre att göra på jobbet o då är jag istället ledig. Behöver ju inte “checka av 40h/vecka”. Lönemässigt så tar jag ut betydligt mindre lön idag än från mitt sista år som anställd. Nu sätter jag lönen efter gränsen för statlig inkomstskatt. Blir det över tar jag ibland ut aktieutdelning. Håller på att trappa ner ännu mer i tid då jag egentligen har pensionen säkrad redan.
Jag skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka även om jag kan tycka tycka att tryggheten med anställning var bra när barnen var små. Så kör i vind, men starta absolut ett eget AB o ta hjälp av nån med bokföring/deklaration. Det senare är värt hur mycket som helst om man nu inte själv har benkoll vad man får o inte får i ett AB
Jag håller med tidigare talare! Om jag skulle få valet att vara anställd eller konsulta/frilansa så skulle jag välja konsult/frilans varje dag i veckan.
Tycker det låter trevligt med den möjligheten. Jag har annars fått känslan (utifrån kontakter jag haft) att vissa företag är mer intresserade av att ta in en anställd än en konsult. Vill man komma in som anställd kan det vara så att de vill diskutera vidare. Men jag är ju mer intresserad av att bli konsult än att vara anställd…
Desto tidigare du startar AB desto mer ”lågbeskattad” utdelning kan du ta ut i framtiden, eftersom utdelningsbufferten fylls på år för år. förutsatt att de blir pengar över nån gång i framtiden då
35000 är en lön som även med förmåner så som semester och tjänstepension du lätt täcker med ett timpris på under 600 kr och en årsdebitering på 1600h. Jag hade kört på konsultspåret utan att tveka.
Vilket timpris kan du ta? Hur många timmar per år rör det sig om? Kan du leverera det kunden behöver?