Börja som konsult på deltid - Vettigt/fallgropar?

Finns ju många trådar i ämnet men har inte hittat något som riktigt matchar mina funderingar. Jag har idag en anställning (där jag trivs mycket bra) men har nu fått möjligheten att ta ett uppdrag som konsult via en kontakt jag har. Ett alternativ är ju så klart att sluta på min nuvarande arbetsplats och hoppa på detta men av lite olika anledningar känns detta inte som rätt läge just nu men har börjat leka med tanken om det är möjligt att faktiskt konsulta på deltid dvs tex 2 dagar/v och ha kvar min anställning övriga dagar.

Det jag är lite osäker på är vilken påverkan detta skulle få generellt utöver att jag får mindre semester från min arbetsgivare och mindre lön/pension. Något annat man bör ha koll på givet att det vore ok med min AG?

Funderar också lite på den ekonomiska biten, jag skulle i detta fall fakturera ca: 1200 kr/h men beroende på vart man läser tycker jag man alltid får olika svar på hur “lön” ska beräknas dvs vilka kostnader som finns utöver skatt. kan någon möjligen bidra med i varje fall en översiktlig kalkyl för hur intäkter/utgifter skulle se ut vid en belägg på ca: 40% av heltid dvs runt 60-65 tim/mån. Skulle då starta ett AB och köra detta i.

Mitt mål/dröm har alltid varit att till slut kunna bli enmanskonsult och detta kunde då vara ett bra sätt att dels få testa på det lite men också få in en fot i branschen s.a.s.

Lång fråga men mycket funderingar som snurrar!

Här finns ett enkelt räkneexempel på hur man kan tänka, som du kan skala ned till fyrtio procent:

Som andra har påpekat i den tråden tar det räkneexemplet inte hänsyn till kostnader för eventuella pensionsavsättningar, eventuella redovisningstjänster och sådant, men jag tycker ändå att det ger en god fingervisning kring vad du kan tjäna. Tänk också på att du inte behöver ta ut allt i lön, utan att du kanske egentligen vill ta ut merparten i lägre beskattad aktieutdelning.

Om det är liknande verksamhet som din nuvarande arbetsgivare har, kan det gå emot kontraktet. Något att hålla ögonen öppna mot.

Just det, en bra reflektion! Jag tror att det ska kunna lösa sig då jag idag jobbar som entreprenör men i detta läge skulle jag vara inhyrd hos en beställare och det finns inga risker för jäv. Men tack!