Konsult inom ekonomi - ta steget?

Hej!

Jag jobbar just nu som controller och får en skaplig lön som jag är nöjd med (47 tkr). Det naturliga steget för mig om några år skulle vara att bli ekonomichef/CFO, vilket jag inte alls är intresserad av. Detta har fått mig att fundera på att starta eget och bli konsult i framtiden istället.

Några tankar: vi planerar barn inom de kommande åren, då kan det vara skönt med fast anställning och att inte tänka på att dra in pengar till företaget. Vi kommer då att vara hemma på heltid periodvis jag och min partner. Så planen är att börja med detta efter föräldraledigheter. Där har jag dock fått tips om att vara konsult under föräldraledigheten för att man kan dryga ut kassan.

Inriktning: jag är öppen för löpande bokföring och enklare löner osv. Men det jag gillar mest är ju att göra mer controller-uppdrag eller att få igång processer eller starta upp en ekonomiavdelning på start up/scale up bolag. Kanske till och med vara en rådgivare för start up bolag.

Dessa olika inriktningar skiljer sig mycket i timpris som jag förstår det. Sedan får jag ha u beaktning att jag behöver använda mig av rekryterare i början och de tar ca 20-30% i marginal.

Mina frågor är:

1. Någon som har erfarenhet av detta och vill bolla det med mig?
  2. Vad kostar era ekonomikonsulter på bolagen och vad har de för arbetsuppgifter?
  3. För-och nackdelar att bli konsult innan/efter föräldraledighet? Ekonomiska och andra för-och nackdelar? Vill ha två barn med några år däremellan med om möjligt.

Så som jag har förstått det så brukar man ta 600-800 kr för bokföring och annat enkelt (då tjänar jag nog inte mycket på att bli konsult) men kanske 1200-1600 kr för mer expertråd.

Tanken är väl att ta olika uppdrag så att vissa månader fakturerar jag 100 tkr medan andra 200 tkr. Men vill se om jag är helt ute och cyklar eller om det faktiskt är en möjlighet.

Bor i Göteborg där det finns många start ups och just nu behov av ekonomer (vet dock inte hur fallet är om 3-5 år).

Min tidigare chef hade jobbat som konsult med att starta ekonomifunktioner och liknande. Det var såvitt jag förstod det mest lukrativa arbete hon haft. Hon hade då en bakgrund som ekonomichef. Jag tror att det är en tydlig fördel att ha chefsbakgrund om du ska ta dig an uppdrag som berör personal och rekrytering. Själva uppdragen hade hon, såvitt jag förstår fått genom att vara underkonsult på något bemanningsföretag.

Jobbar själv på en större statlig myndighet. Vi brukar inte normalt ta in konsulter inom ekonomi. Undantag kan förstås förekomma men då skulle det rimligen handla om någon nischad del av ett projekt. Vi har bra med resurser inhouse och olika projekt bemannas normalt med folk från linjen. Sedan fyller man på med juniora personer som anställs på visstid.

Att ta kontakt med Poolia, Manpower eller något liknande bolag och höra efter vilka typer av uppdrag de har och vilka kvalifikationer du behöver för att komma ifråga vore nog en bra idé.

Tack så mycket för svaret!

Vi har själv tagit in konsulter för uppdrag där jag är just nu, en av konsulterna har minst 5 uppdrag att välja bland nu när hens uppdrag hos oss är slut. Så det verkar finnas gott om uppdrag här. Men frågan är vad för timpris som är rimlig för olika utfärdanden?

Jag har ganska mycket erfarenhet gällande småbolag och start ups. Har även varit den som skapat en ekonomifunktion från grunden osv. Löner, bokföring, moms, bokslut, budget och prognos m.m. Men vill stanna kvar där jag är ett tag till för att lära mig mer om Ekonomistyrning osv.

Helst skulle jag vilja gå utanför bemanning då de tar en stor del av kakan, men förstår att det blir svårt i början när man inte har ett kontaktnät.

Hej!

Jag jobbar inom samma yrke som du gör. Från vad jag har sett så är det inte alls svårt för kollegorna som är konsulter att få uppdrag. De verkar ta mellan 850-1100kr per timme. Obs -detta är exklusive bemanningsföretagens del.

Vem vet hur det blir vid en lågkonjuktur dock?

Om det bara handlar om pengar så går det även att komma upp i lön rätt rejält mot var du ligger idag, utan chefstjänst. Jag själv ligger högre och vet folk som ligger högre än mig.

Hej!

Ja risken är ju lågkonjunktur och att inte få uppdrag på flera år eller att man blir långtidssjuk. Då är det kanske svårt att få en anställning med. Men just nu ser det bra ut och en konsult jag pratade med startade innan Corona och har fått mer erbjudanden än hen kan ta. Jag tänker att jag vill lära mig mer och då bli attraktiv för andra arbetsgivare eller som konsult, då känns det som att risken för att bli utan inkomst minskar.

Visst hade jag velat gå upp i lön, men känner inte att det är det som motiverar mig, pga skatten. Just nu vill jag lära mig mer och utvecklas, men har också insett att jag gillar att reda ut kaos (därav inriktning mot start ups). Så om några år gissar jag på att jag kommer tröttna, när allt går som på räls på mitt nuvarande jobb och vill då söka mig till annat. Så visst är det pengar men också att slippa stanna på samma arbetsplats eller slippa ta mycket mer ansvar för att öka i lön. Tiden är också viktig, hade velat spendera mer tid med framtida barn utan att gå ner i lön.

Vad är dina tips för högre lön och vad anser du att man ska ha för uppgifter för att kunna öka lönen? Känns ju ändå som att det finns ett maxtak, och det maxtaket är lägre på start ups än i stora bolag.