Jag har jobbat inom business controlling på ett välkänt globalt bolag i Sverige i snart 5 år med följande utveckling på månadslön:
År 1: 28k - controlling graduate
År 2: 37k - jr controller
År 3: 45k (~50k ink rörlig) - business controller
År 4: 55k (~61k ink rörlig) - finance manager
År 5: 67k (~75k ink rörlig) - finance manager större affärsområde + personalansvar 1 person
Är helt klart nöjd med löneutvecklingen men finns nu inga fler karriärssteg inom bolaget om jag inte flyttar utomlands vilket gör att jag funderat på nya möjligheter.
”Problemet” är att jag tror jag har relativt hög lön sett till att jag knappt jobbat i 5 år, då många BC annonser som efterfrågar 5+ år har en lönebudget under vad jag har idag. Jag känner också att jag inte har så mycket bredd i CVt och skulle vilja ha lite fler perspektiv i bagaget.
Hade kunnat tänka mig bredda i form av bransch, typ av roll, storlek av bolag, men ser helst att lönen i alla fall går uppåt något.
Är det må hända någon som sitter på tips/inspiration hur jag skulle kunna tänka/gå till väga för min framtida karriär?
Det låter ju smått otroligt. Men om du har rollen finance manager just nu så lär framtida CFO-roller i andra bolag vara ganska aktuella.
Ge din roll något/några år.
Du sitter uppenbart med en otrolig lön sett till antal år i branschen.
Glömde förtydliga att lönen inte är det enda viktiga men just nu är jag ca 30 år och är främst motiverad att avancera i karriären. Jag har svårt att rationalisera ett byte om jag går ner i lön, som jag ser lite som en måttstock på att jag gör framsteg. Jobbar dessutom ca 8h per dag även om det är intensivt, så inga direkta problem med work/life balance.
Ja jag sitter ju i en rätt bra position, men har jobbat med ungefär samma sak i snart 5 år även om jag snabbt fått stort ansvar. Jobbar mot försäljningsteamen med fokus att optimera lönsamhet för försäljningen.
Ingen arbetserfarenhet av kassaflöde, knappt av balansräkning, knappt av några kostnader bortsett från försäljningsrelaterade.
CFO spåret är definitivt intressant men tror jag kan behöva lite mer big picture erfarenhet först. Osäker på vad jag behöver för att kunna ta en sådan roll.
Toppen. Då vet du vad du gör och vad du vill utveckla, se till att umgås, diskutera och lär dig grunderna. Kassaflöde och likviditet hade jag sagt är det absolut viktigaste. En CFO som inte kan det blir inte långvarig, en CFO med redovisningskunskap som inte är 100%-ig får lättare stöttning mot redovisningschef/revisor.
Men ta det lugnt och var nöjd med din resa hit. Om du har förhoppningen att det ska fortsätta i samma takt som tidigare så finns det risk för besvikelser.
Du har haft en fantastisk utveckling från att alldeles nyss ha varit Controlling graduate. Grattis till det!
Vad tror du om att landa lite i detta och försöka vara kvar och göra ett riktigt bra jobb i din nuvarande position, samtidigt som du kanske passar på att lära dig mer inom de områden där du känner du behöver mer kunskap?
Kanske dyker det upp en möjlighet du inte kunnat förutse. Eller kanske du kommer på själv hur du vill gå vidare. Hur som helst så tänker jag att du inte behöver ha bråttom till nästa steg.
Nu är jag kanske speglad av att jag själv gör det, men ser bara fördelar med det. Dubbelt så bra betalt, får träffa mycket nya människor, se flera olika bolag och lära sig av dem.
Nackdelen med att vara egenkonsult är väl sämre anställningstrygghet. Speciellt om det är kortare uppdrag och det är osäkert om du får tillräcklig beläggning.
En tidigare chef till mig hade sysslat en del med detta. Hon var ”chef för uthyrning” och tog olika interimsuppdrag. Ibland handlade rollen om att bygga upp en ny funktion och anställa personer. Det var tydligt bra betalt. Sedan blir det ju ensamt på ett sätt som det inte behöver bli på en större arbetsplats.
Jag tror att det kan finnas en poäng i att göra en typ av vägval, iallafall kortsiktigt. Du kan säkert boosta lönen genom att välja det här spåret. Om det sedan leder till ”riktig utveckling” är mer oklart. Du är såpass ”ung och nischad” att du riskerar att fastna i en viss nisch. Samtidigt kanske du gillar den nischen och då är det ju inte hela världen.
Det finns andra alternativ än de som (jag tror inte) nämnts ovan: 1. Säkrast för att få upp lönen, byt jobb externt till annat storföretag som har sitt HQ i Sverige, eftersom det är oftast de som kan ge så höga löner till så unga personer. Mindre företag kan ge högre löner MEN vill nog ha en mer erfaren Finance Manager. 2. Byt jobb internt där du lär dig mer om inköp/produktion/logistik/eftermarknad/förvärv/redovisning(vg löner/skatter/årsredovisning/PowerPivot etc) mm.