Lämna högavlönat arbete för att bli egen

Härligt! Några tips:

• Om du tänker gå via konsultmäklare: kika vilka du vill samarbeta med och vilka kunder de har.

• Se till att komma ut och möta konsultmäklare redan nu så att de kan ha dig i åtanke om det dyker upp något lämpligt. Se till att villkoren är klara i förväg, tex de tar X%, du får betalt först när deras kund har betalt eller efter X dagar.

• Regga dig på konsultsajter för att se vilken typ av uppdrag som kommer in. Gå på deras frukostevent, föreläsningar etc så att de vet vem du är.

• Gör om din LinkedIn profil så att den visar att du nu är egenföretagare och dina specialiteter. Berätta på LinkedIn att du söker uppdrag och från vilket datum så kommer folk att kontakta dig.

• Sätt upp en lista på “hard stops” för dig själv så att du är förberedd vid dialog med kund/mäklare, tex personligen kan jag inte tänka mig att jobba under 1000:-/timme, jag kan inte tänka mig att ha en enkel resväg över en timme, jag vill inte ha uppdrag på 100%. Vilka gränsdragningar gör du?

• Jämför företagsförsäkringar så att du snabbt kan teckna när det blir aktuellt. Många konsultuppdrag jag har varit på kräver en ansvarsförsäkring på 10 miljoner. Jag har min företagsförsäkring hos Länsförsäkringar och den kostar 1800:-/år. Många andra bolag är dyrare och har sämre villkor. Det finns ofta ett gäng delar du inte behöver och kan välja bort för att komma ner i pris.

Vilket område kommer du att konsulta inom? Å vilken ort? Jag kanske kan ha några tips.

9 gillningar