Enskild firma bankkonto

Hej,

Precis startat enskild firma. Kan man ha ett bankkonto på sitt privata konto och så sätter jag upp en bankkonto som bara är till företaget?

Ingen som vet?

Jag har haft enskild firma över 30 år å då haft ett affärskonto me kort för företaget å ett allkonto privat med betalkort… Funkat kanon å lätt att skilja på de privata å firmans pengar…

Är det ett vanligt konto på dit privata?

Tänkte om man får öppna ett Skandiabanken privatkonto med kort för 20kr/mån och använda det enbart till firman?

Så kan du absolut göra. I och med bolagsformen ställs inga krav på hur du separerar pengarna (men det kan ändå finnas en fördel i att hålla koll genom att separera).

Liksom tidigare svar har även jag ett företagspaket, i mitt fall mest för bankgiro och betal/faktureringsmöjlighet. För sådant eller integration med redovisningsprogram kan detta vara en fördel, annars räcker privatkontot du föreslår.

Vad bra, jag har inte Skandiabanken idag och då skulle jag skilja dem åt och jag behöver enbart konto och inget annat. Tack!

Jag har Handelsbanken å privata på ett allkonto som de heter å de är bara för privata saker.

Hade företaget på ett firmakonto å den hade en mindre avgift å fördelen va att man kunde betala å få betalt via bankgiro för fakturor…