Öppna gemensamt konto. Vilken kontotyp

Hej eftersom jag får olika besked från banken så frågar jag er på forumet om råd.

Kortfattat ligger det till såhär.
Jag, min bror och min pappa har ganska nyligen blivit ägare av en skogsfastighet. Vi äger 1/3 var.
Nu vill vi skaffa ett gemensamt konto för inkomster och utgifter relaterade till näringsverksamheten.

Jag har Länsförsäkringar som min huvudbank. Min far och bror har Swedbank, men även de har försäkringar i LF och min far något konto där också.

Jag tog på mig att fixa detta. Började ringa till LF som kopplade mig till lantbruksdelen och fick prata med någon som verkade ha hyfsad koll. Han sa att vi skulle ha ett företagskonto (har jag för mig). I vilket fall skulle detta kosta 1200 kr per år. Sparsam som man är så tycker jag detta är lite väl dyrt. Trodde inte det skulle behöva kosta någonting att öppna ett konto. Jag och sambon har ett gemensamt konto som inte kostar någonting hos LF, vilket jag påpekade, men det var inte alls samma sak tydligen.

Bestämde mig då för att ringa Swedbank. Fick plats 180! i kö. Tog nästan en timme att komma fram. Efter mycket velande från någon som verkade tycka att min fråga var konstig så kom de fram till att jag skulle prata med deras företagsdel. Efter ytterligare 45 min i kö så fick jag prata med någon som började yra om att vi skulle ha skogskonton. Jag fick förklara att detta var vi inte intresserade av (har redan ett) och tillslut kom han fram till att vi skulle ha ett vanligt privatkonto så jag hade hamnat på fel avdelning. Det är privatsidan du ska kontakta! :weary:

Men sen sa han ändå att detta kan vi lösa själva på internetbanken och det kostar ingenting.

Ja så vad gäller egentligen? Först och främst. Går det starta ett sånt konto och lägga till fler med dispositionsrätt på Swedbank själv via internetbanken?

Eller borde vi av någon anledning ha ett företagskonto?
Vi behöver inte ha några kort, bankgiro eller betalningsmöjligheter från kontot tänker jag.

Den bank som har närmast beröring med skogsnäringen är Landshypotek.
Gå sedan med i den lokala skogsägarföreningen som brukar vara behjälpliga för nya skogsägare.

Jag och frun äger redan en skogsfastighet sedan tidigare.
Om du med skogsägarförening menar typ Södra så är vi redan med där.

Landshypotek kan man ju kolla, men jag tänkte att det vore smidigast med en bank där någon av oss redan är kunder.

Bankerna vill så klart sälja ett paket, därav de 1200. Har själv LF och och betalar med guldkundsrabatt 300:-

Vet inte hur man kan göra för att vara tre innehavare på det.

Vet att mina föräldrar hade något upplägg hos Swedbank för fastigheten men då var de ju två.

Enklast är kanske att öppna ett paket och sedan säga upp det ni inte behöver.

Lycka till!

Har fått för mig att man måste ha företagskonto på bankerna om det inte är en fysisk person som har kontot. (Så i enskild firma kan man ha kontot på sig själv, inte AB. Har inte koll på de andra formerna).

Marginalen har ganska billigt företagskonto om ni måste ha det, men ny bank då, så mer administration: https://www.marginalen.se/foretag/konto/foretagskontot/

I detta fall är det ju inget inregistrerad firma, utan tre fysiska personer som äger en fastighet ihop.

Jag och min fru är gemensamma kontohavare på ett konto, som vi båda kommer åt via internetbanken i Swedbank. Då bör det inte vara omöjligt även om man är tre kontohavare

Nämn inte gör handläggaren att ni äger en skogsfastighet, det gör direkt att hen vill öppna ett företagskonto.

Tala om att du vill ha ett privatkonto(!) med tre kontohavare. Vill inte din far och bror betala för några funktioner i internetbanken får de kanske nöja sig med att endast se saldot på kontot.

Använder ni Länsförsäkringar får din far och bror fördelen att de kan se sina försäkringar när de loggar in.

Aha, jag tänkte att det var ett företag när det stod näringsverksamhet.

Den som äger skog eller jordbruksmark blir automatiskt näringsidkare, oftast i form av passiv näringsverksamhet.
Om jag minns rätt är det den största gruppen “företagare” i Sverige.

Tack för era svar. Ja det är ju just det att de frågat vad kontot skall vara till och då jag ärligt berättat som det är så snöar de in på företag.

Men jag ska försöka med LF igen. För vad spelar det för roll om det är ett företagskonto egentligen?

Jag har ju skött skogsekonomin med privatkonto och ett skogskonto tidigare, så vad skulle skillnaden bli egentligen nu bara för att jag äger 1/3 av ytterligare en fastighet?

Annars får det bli Swedbank!
Någon som vet om det är så enkelt som deras kundtjänst sa, att man kan fixa det helt över internetbanken?

Skulle inte tro det. Brukar krävas besök då samtliga kontohavare måste skriva på.

Nej, knappast. Vad kontot heter borde inte spela någon roll. Att inte använda företagskonto var ett sätt att “hålla banktjänstemannen lugn”.

För övrigt håller jag med om Erics kommentar. Men visst, du kan ju alltid försöka. En förutsättning borde då vara att samtliga kontohavare har internetbanken.

Ringde till LF igen.
Ifrågasatte om jag verkligen behövde företagskonto och berättade att Swedbank inte tyckte det.

Ja då lät det helt plötsligt annorlunda, och javisst det gick bra att öppna ett privatkonto utan kostnad. :slightly_smiling_face:

Nu ska det bara till lite kundkännedom, mm. Sen kanske det gick att signera via mobilt bank id.
Var lite osäkert.

Tycker det är skönt att jag slapp Swedbank.
Ska man behöva sitta en timme i telefonkö om man vill något? Till LF har jag alltid kommit fram på mindre än 5 min.

2 gillningar