Öppna konto i Länsförsäkringar Bank

Hej! Jag har konton i 3-4 av de stora bankerna och har genom åren varierat var jag hanterar min vardagsekonomi.

Jag försökte precis öppna ett konto i Länsförsäkringar Bank, men för att jag ska få öppna konto kräver de in kontoutdrag från min andra bank där lönen betalas ut och alla transaktioner de senaste tre månaderna, samt anställningsavtal samt lönespecifikation för de senaste tre månaderna.

Har de verkligen rätt att göra detta? Ingen annan bank jag öppnat konto i har krävt detta. Strider det inte mot betalkontodirektivet? Jag har inget att dölja men det är en massa jobb att administrera detta och blev lite paff när de plötsligt krävde denna information som ingen annan har krävt.

Kundkännedom, som alla banker kräver, är ifyllt och inskickat.

De har ju rätt att göra som de vill. LF är ju ingen systemkritisk bank.

Jag har alla kontoutdrag från 2020 dvs 24+ år sparade och scannade omfattade 153 pdf-dokument som säkert blir 300++ sidor om man lägger dom i en fil.
Tar säkert 3 sekunder att fixa och säkert något längre att titta igenom.

Nu är det inte aktuellt med konto hos LF Bank men jag är förberedd om någon annan bank skulle fråga. :slight_smile:

Märkligt.
Jag bytte från SEB till LF i januari. De begärde inte in någonting.

Jag tycker mig tidigare ha märkt en motvilja hos vissa banker att det ska vara för enkelt att öppna konton, vilket jag gissar beror på att de inte tjänar några pengar utan att det bara är kostnader, och att de därför försöker bygga upp trösklar. Och att det är svårt att skapa ett konto utan att man också signar upp på tjänster som kostar pengar, typ debitkort eller “betalpaket”.

Rimligt tänkt ut ett företags perspektiv då de vill tjäna pengar, men känns som att de försöker undvika betalkontodirektivet.

När jag skulle byta till LF förra året så krävde de också himla massa kontoutdrag. Så jag körde på och skickade det de önskade. Sen hörde jag ingenting på två månader, och det var inte förrns jag började ligga på både bolånehandläggare och telefonsupport innan jag faktiskt fick bli kund.