Jag känner själv ingen stark plikt eller lojalitet till de hundratals 20-sidiga detaljerade villkor jag måste acceptera som konsument nästan dagligen idag.
Då räknar jag hellre kallt med att säljande företaget säger till om jag skulle råka bryta mot något viktigt Och skulle de proaktivt påvisa att jag brutit mot något specificerat villkor så skulle jag acceptera det.
Mitt AB betalar 135kr per månad för företagskonto inkl bankgiro på SEB, Bokföring bokslut och årsredovisning sköter jag själv.
Tar varken mycket tid eller kostar så mycket pengar och det är mycket trevligare att ta upp utdelning i deklarationen under kapital, än skatta för pengarna ovanpå övrig inkomst av tjänst, och firman slipper egenavgifter.
Bolagsverket håller kurser, Skatteverket håller kurser och det finns ivriga bokhållare på sociala medier som gärna kommer med förslag om man går vilse i kontoplanen.
Kanske intressant också att veta ifall du investerat på gymet närmaste 5 år: Om man går i underskott med hobbyverksamhet närmaste 5 år mao verksamhet du inte behöver skatta, så kan du spara underskottet och använda de när du har företag: https://youtu.be/Y2SWRIiN5WE?si=-4oC0ft4llD7k0A3&t=361
Jag hade ett AB själv innan. Räkna med kostnad 25 000 för att starta det och hälften kan du typ aldrig få tillbaka. Jag gjorde allt administrativt och bokföring själv men ändå kostade det mig 300 kr i mån med bank och bokföringsprogram osv. Din uppskattning om ca 1000 kr i mån kan gå, ev lite mer per år beroende på vad personen tar för bokslut osv.
Alltså måste du veta att du kan sälja en hel del varje månad.
Tillåter din arbetsgivare sidoinkomsten? Många gör inte det…
Om du vill slippa besvären finns ju ex faktureringstjänster du kan använda dig av.