Skulle jag tjäna på att bli konsult i eget AB?

Tack för värdefull input, ska kolla upp detta!

1 gillning

Någon som har nån input på de andra frågorna?

Jag har enbart ansvarsförsäkring samt sjukförsäkring via tjänstepension. Det kan ses som hygienfaktorer för en egenföretagare. Personligen har jag inget intresse av olycksfall/privat sjukvårdsförsäkring men det är högst individuellt. LF ligger oftast bäst i pris för ansvarsförsäkring och Avanza/Nordnet för sjukförsäkring via deras tjänstepension.

Har mindre bra koll på fördelar och nackdelar med att ta över ett AB. Det är inga problem att byta namn och styrelse. Andra här på forumet får svara på ev. konsekvenser med att ta över ett bolag med historik.

1 gillning

Bra tips, har tjänstepensionen på Avanza idag och har tänkt köra samma upplägg med bolaget, ska kolla upp detta med dom!

Kör LF bank + försäkringar privat så passar mig bra även där. Är deras företagskonton också bra? Spontant känns det skönt att ha allt samlat, men vet inte om det finns banker som är att föredra framför andra?

Har bara LF-bank privat och ingen erfarenhet av deras företagsbank. Val av redovisningstjänst brukar ha en viss påverkan på val av bank, kan vara klokt att börja vid den änden.

1 gillning

Det är lite läskigt, det måste jag medge, mitt i all pepp på att komma igång.

Jag kommer starta 1 september, fakturera 950 per timme varav 15% går till konsultbolaget. Men då sköter dom min bokföring och allt sånt, jag kan koncentrera mig på jobbet, vilket känns riktigt bra.

Det jag tycker är svårt att räkna på är hur mycket buffert jag kommer behöva vid uppstarten.

Jag får min sista lön som anställd utbetald i september och i slutet av september skickar jag min första faktura. Uppdraget jag har brukar betala fakturorna på 40-45 dagar i snitt.

Med andra ord kommer jag i oktober, då min första faktura inte kommer vara betald, behöva betala lön till mig själv från mitt privata sparande.

Den 12/11 behöver jag betala moms för fakturan som skickats i september. Även skatt och arbetsgivaravgifter ska betalas då, men jag blir osäker på om jag kan ”skippa” det för oktober, då jag tog lön från sparkontot istället för att betala ut den från bolaget. Eller bör jag betala dessa ändå och ta ut lönen retroaktivt senare när jag fått in några fakturor?

Osäker på om det kan vara fler kostnader jag behöver kunna täcka under oktober/november innan första fakturan är betald?

Vill inte göra misstaget att räkna fel och upptäcka att jag står med för liten buffert innan jag fått rull på intäkterna.

Läskigt, som sagt :cold_sweat:

Ja, planen är upp till brytpunkten, men tycker det är lite snårigt att komma fram till vilka skatter/arbetsgivaravgifter/prelskatt etc jag kommer behöva betala innan första fakturabetalningarna trillat in och hur mycket det kan landa på för att veta om jag har buffert nog att klara det :slight_smile:

Då jag står för en större del av kakan vad gäller hushållsutgifterna så blir det svårt för mig att kliva ned så mycket extra, framförallt om min buffert ska räcka för att täcka upp starten på bolagsresan :slight_smile:

Inkomstskatt och sociala avgifter betalar du enbart om du tar ut lön via bolaget, vilket du inte kommer göra fören din första faktura är betalad.

Hänger inte med vad det är för moms du ska betala, är det första momsdeklarationen?

De kostnader du har i början är cirka 3500 kr för att registrera AB och F-skatt ansökan, förutsatt att du inte tar över dina föräldras bolag. Ansvarsförsäkring kostar ca 3000kr per från LF som du kan dela upp betalningen på. Det dyraste i början är dator och mobil om du behöver inhandla det själv.

1 gillning

Det var när jag bollade detta lite med en tjej på ekonomiavdelningen som hon skrev detta:

“Du kommer behöva betala moms för fakturan som skickas sista september. Det ska betalas den 12/11. Och då ska även skatt & arbetsgivaravgifter för oktober betalas.
Och ev lön som ska betalas i november också.”

Vet inte om hon missuppfattade att jag inte tänkte ta ut lön i oktober utan ta det från mina sparpengar. Och sista meningen är lite oklar om hon menar arbetsavgifter även där eller om hon syftar på själva lönen. Men vid det laget är ju första fakturabetalningen på plats.

Men vad gäller momsen så är jag lite osäker, har tidigare i livet haft enskild firma och då brukar man ju redovisa momsen i februari, var av uppfattningen att det var på samma sätt i aktiebolag, men hon kanske har rutinen att betala in den löpande under året, lite osäker där.

Jag kommer hålla mig under brytgränsen, men trodde du menade att jag behöver gå ned ytterligare under den de sista månaderna under året för att totalt över året komma ned i den nivån. Men kan ha missuppfattat dig?

Jag ligger 8000 över brytgränsen per månad just nu, så 64.000 januari-augusti. Utelämnar 51.000 för oktober (augustilönen får jag i september).

64.000 - 51.000 = 13.000.

Så om jag tar ut 44.500 (51.000 - (13.000/2)) i november och december så landar jag på brytgräns över helåret, korrekt? Eller har jag förstått det fel? Det snurrar lite i huvudet efter mycket läsning på ämnet den senaste tiden :smiley:

Det låter som en bra plan! Får bolla vidare med ekonomiavdelningen och få svart på vitt vad jag behöver täcka upp för. Men spontant på svaren här så ska det inte vara nåt problem och det känns ju tryggt. Lite lugnare nu, så stort tack för att du tog dig tid att förklara för en AB-novis :blush:

Det kan du inte veta innan du vet ifall hen tar över ett bolag eller startar nytt och väljer hur momsen ska redovisas och betalas. Kan vara valt som kalendermånad.

Möjliga redovisningsperioder beroende på omsättning:

Omsättning
Högst 1 miljon kronor

Redovisningsperiod:
Beskattningsår
Alternativ
Kalendermånad eller kalenderkvartal

Omsättning
Högst 40 miljoner kronor

Redovisningsperiod:
Kalenderkvartal
Alternativ
Kalendermånad

Omsättning
Högre än 40 miljoner kronor

Redovisningsperiod:
Kalendermånad
Alternativ
Inga

2 gillningar

Om du får din slutlön i september så kan den ju ofta vara högre än vanligt p.g.a. innestående semesterersättning etc., så det får du ju ta höjd för i din beräkning för november-december.

1 gillning

Kul, när det kommer till likviditet så kan du göra något av nedan:

1. Du kan ju också välja att ställa ut din faktura 1 oktober istället för i september, så skjuts din momsbetalning framåt en månad.

2. Bokföra enligt kontantmetoden

Annars kan du som tidigare skrivit ändra till årsmoms alternativt kvartalsmoms

Lycka till!

1 gillning

Grattis till ett spännande beslut @jenseo! :heart: Jag tog själv steget ut i det okända och blev egenkonsult (helt nytt uppdrag hos ett bolag jag ej konsultat eller jobbat åt förut) nu under våren. Inte superhög ersättning men i gengäld bra villkor i övrigt (t.ex. lång uppsägningstid och snabb betalning av mina fakturor) och man är verkligen ”en i gänget” i positiv bemärkelse.

I mitt fall fick jag också låna ut lite pengar till bolaget initialt för att täcka kostnader för t.ex. inköp av skrivbord. Men allt sådant har jag nu kunnat betala tillbaka. Sommarsemestern kommer snart och i bästa fall :sweat_smile: så räcker pengarna för att betala ut lön även de månader jag har in mindre intäkter.

40-45 dagars betalningsvillkor låter grymt jobbigt när man inledningsvis har 0 (eller minus) i bolaget, men det är ju som det är. Hade du inte kört 85/15-modell hade kanske ”factoring” varit ett alternativ, dvs att du säljer fakturorna till en mellanhand som ger dig betalt direkt och tar en viss provision för detta. I ditt fall är det dock svårt. Kunde det vara ett alternativ att ni kör 80/20 ett par månader mot att din nuvarande arbetsgivare kortar ner betalningstiden till typ 14 dagar istället? Kanske värt att överväga/diskutera med dem.

Jag tror du kommer få till det, men räkna med att de första månaderna kommer vara tuffa ekonomiskt. Räcker inte de pengar du har på sparkonto bör du vara beredd att - tillfälligt - sälja av en del av ev. fondinnehav just under uppstartperioden, för att fylla på sedan när du har möjlighet att ta ut lön & utdelning.

När du väl är förbi dessa tuffa inledande månader är jag rätt säker på att det kommer kännas kul. Så är det för mig i alla fall. :slightly_smiling_face: Nyhetens behag, jag vet, men jag har nog svårt att se mig själv gå tillbaka till en anställning igen. Det är roligare och friare att vara egenföretagare, tycker jag själv. Men det krävs nog att man har en viss entreprenörs-mentalitet, det passar säkert inte för alla. :+1:

3 gillningar

Gjorde samma resa för ett år sedan. Väldigt kul och lärorikt om man gillar att lära sig nya saker och utmanas!

Ett tips är att om du ska fixa bolån eller lägga om befintliga så ordna det innan du säger upp dig.
När företaget är nystartat så är många banker ovilliga att ge dig kredit (även privat).

Lycka till!

5 gillningar

Se till ha en hållbar budget ( kontroll på lön utgifter och stabil inkomstkälla) och att skicka in till skatteverket varje månad med A skatt och arbetsgivareavgifter innan den 12:e varje månad. Detta gäller även om du inte har någon inkomst.

1 gillning

Tack @Jacobus , ja det känns otroligt spännande! Tror jag börjat landa i en ekonomisk plan som av allt att döma kommer att hålla, med lite extra höjd för obehagliga överraskningar. Jag hoppas väl framförallt kunna buffra i några månader under lugna former, så att man har en krockkudde om man exempelvis skulle bli av med sitt uppdrag eller liknande. Stort tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, det uppskatta enormt!

1 gillning