Se till ha en hållbar budget ( kontroll på lön utgifter och stabil inkomstkälla) och att skicka in till skatteverket varje månad med A skatt och arbetsgivareavgifter innan den 12:e varje månad. Detta gäller även om du inte har någon inkomst.
Tack @Jacobus , ja det känns otroligt spännande! Tror jag börjat landa i en ekonomisk plan som av allt att döma kommer att hålla, med lite extra höjd för obehagliga överraskningar. Jag hoppas väl framförallt kunna buffra i några månader under lugna former, så att man har en krockkudde om man exempelvis skulle bli av med sitt uppdrag eller liknande. Stort tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, det uppskatta enormt!
Tack för input, @anon48620338 , uppskattas enormt! Du menar att om jag inte tar ut lön en månad så behöver jag ändå redovisa 0 i arbetsgivaravgifter etc? Eller missförstod jag dig?
Ja detta stämmer, du går in på skatteverkets hemsida och registerar din A skatt och arbetsgivaravgift även om den är noll.
Detta görs innan den 12e varje månad.
Sen efter bokslut kommer du kunna ta utdelning, vilket bokslutet räknar ut.
Du skickar detta till bolagsverket, du sign och prelskatt/bolagsskatt kommer då betalas in månadsvis.
Antar att denna bolagsskatt kommer bygga på någon schablon i början.
Fakturera septembers jobb den första oktober.
Då betalar du momsen (150h x 250kr = 37500 kr) i februari istället. En dags förskjutning av betalningen mot att du skjuter utbetalning i ett kvartal.
Se till att prata med ekonomiavdelningen också så att fakturan är rätt skriven. När jag startade upp så studsade första fakturan några gånger på formalia, vilket gjorde att det tog ytterligare en månad innan jag fick in pengar och kunde ta ut lön.
Samt säkerställ vilken betalningstid de har.
Men! Detta är småproblem! I absolut värsta fall belånar du fakturan när du skickat den och så får du - mot några procent avdrag - pengarna direkt.
Grattis och lycka till!
Nu är jag ingen expert på detta och har ej eget företag, så tare för vad det är och inte för absoluta sanningen.
Ja du kan ta över någon annans företag. Det finns till och med de som jobbar med att starta upp företag åt folk för att sälja det till dem med alla papper redan inskickade till SKV. Därefter byter man namn på företaget. Vilket svarar på din sista fråga. Dyrare än att göra det själv, men enklare.
Fördelen med att ta över någon annans firma kan vara att du har mer utdelningsutrymme då företaget har funnits längre. Samma anledning varför RT brukar rekommendera att starta sitt företag i december om man tänkt starta det i Januari. Man får ett års till utedelningsutrymme.
Ett företag är bundet till sin typ av verksamhet de är registrerade på SKV. Denna verksamhet kan man justera mot en avgift. Så att de inte är samma verksamhet går att lösa.
Av nyfikenhet, hur? Vad händer om ett företag sysslar med “fel” saker?
(Som sagt, inte expert)
Tror det helt enkelt landar i vad man har rätt att räkna bort momsen för / lägga på företagets utgifter.
Tex är det inte logiskt att en IT-konsultverksamhet gör avdrag för inköp av säg en grävskopa. Det är inte rimligt att firman skall ha denna utrustning, (såvida man ej kan stödja det) och det är antagligen för personligt bruk (i SKV’s ögon).
Någon sköter bokföringen åt dig säger du. Gör dom allt?. Ordnar med lagom prelliminärskatt, framställer dokumenten för bokslutet , bolagsstämma mm.
15% är en ganska rejäl avgift.
Som ensamföretagare är det vettigt att planera hur man skall hantera intäkterna noga under bokföringsåret/ kalenderåret.
Man har en del val… Dom som sköter bokföringen KAN ha vettiga förslag om dessa saker men det är inte säkert alls.
- Hur mycket lön och när.?
- Hur mycket utdelning är lämpligt ?.
- Hur stor avsättning till periodiseringsfond?
- Avsättning till tjänstepension ? ( upp till 35% av uttagen lön )
- Glöm inte “investeraravdraget”. Ger 7500SEK engångs Skatterabatt om jag minns rätt när man startar bolaget.
Hur gammal man är och hur länge man har för avsikt att köra på är inte oviktigt.
Att köra ett AB med 100% beläggning sista åren fram till ordinarie pensionsålder ger ekonomiska fördelar om man sparar tillgångar kvar i bolaget man kan ta ut i form av lön och utdelning efter att man slutat vara verksam i bolaget.
Viss del av företagets tillgångar kan man i praktiken få ut som ensamföretagare OCH ålderspensionär med mycket låg skatt pga olika samverkande faktorer.
Det förhöjda jobbskatteavdraget som pensionär ger mindre inkomstskatt.
Tyvärr beskattas pensionärer hårt i detta land, så flykt till ett land med en platt skatt på runt 10% med sitt kapital vore inte fel.
Är det sant att det finns ett gräns till hur mycket utdelning man kan ta ut?
Till exempel om jag fakturerar 3 mkr men ta ut en lön av 600.000 (50.000 per månad) kan jag bara ta ut halva lönesumman, alltså 300.000 som utdelning?
Ja, det är sant.
Tack Erik. Och utdelningen får man året efter bokslutet. Resten sparas i bolaget. Det förstår jag.
Men om jag vill ha pengar nu vad gör jag? Kanske jag vill spara den i min egen ISK eller bara spendera. Då så klart måste jag betala mig själv mer (över brytpunkten för statlig skatt). Då blir jämförelsen mellan AV och EF relevant igen… Ser inte riktigt hur jag gynnar av att ha min eget AB vs EF i det här fallet.
Vad händer om jag tjänar ännu mer. Vi säger 20 mkr. Hur får jag mina pengar ut och faktiskt använda dem i mitt privata liv?
Råd är väl uppskattatäd.
Ska du ha ut mer pengar nu är det högre lön som gäller vilket även ger mer utdelning.
Jag kan inte hur det blir med EF men antar de är brytpunkt där med och därmed kommer AB vara bättre.
Behöver du inte pengarna direkt går det göra 5:25 om du inte ska jobba mer i bolaget.
Sen är ju frågan varför du måste ha ut mer?
Mycket saker går ju äga via AB vilket gör att de inte behöver tas ut först.
All form av investeringar fungerar där med.
Ja precis jag kan ta ut mer desto högre lön jag har. Det blir bättre.
Jag vet inte varför jag vill ta ut mer. Jag tror det är därför jag förstår inte riktigt varför alla pengar skulle stanna kvar i bolaget eftersom det är bara jag (Konsultverksamhet). Jag vill absolut behålla lite pengar men viktigast för mig är att spara till att köpa bostad. Mina utgifter är inte så farliga nu.
Jag har eget AB sen 6år tillbaka. Har varken ansvarsförsäkring eller annat. Om du ska ha ansvarsförsäkring eller inte beror på vilken yrke och roll.
Bättre med pengar i handen än i skogen
Till lägre skatt ja. Belopp över 50% har högre skattesats
-
Jag har Länsförsäkringar för min IT-konsult-försäkring. Det som kunden är ute efter är en ansvarsförsäkring.
-
Inga problem, underlättar i kontakt med bank och uppstartskrångel. Du kan (och bör) självklart byta namn och lägga till rätt SNI-koder. Kostar inte många kronor.
-
Man får nytt utdelningsutrymme den första januari varje år, så från 20250101 kommer du att kunna ta utdelning. Personligen sparar jag (och ev. reser/investerar i livskvalitet) för utdelningen + betalar föregående års skatt på utdelning. Så tar jag ut 200 tusen åker 40 tusen in på skattekontot för att täcka föregående år. På så sätt “rullar jag på skatten ett år”.
Inom konsultbranschen brukar man ha en tumregel där arvodet bör motsvara (månadslönen * 2)/100. För din situation innebär det att du bör ha ett arvode på ungefär 1000-1200 kr per timme för att ta en rimlig risk. Om du endast förväntar dig att få 750 kr per timme innebär det en oproportionerligt hög risk jämfört med att vara anställd med en månadslön på cirka 60 000 kr.
Är detta verkligen en tumregel? Jag har aldrig hört talas om den tidigare.