Fakturera arbetsgivaren för provision/bonus

Hejjag har ett AB vid sidan av mitt jobb där fasta lönen är över brytgränsen för 50% statlig skatt. Dessutom har jag bra kvartalsprovision/bonus. Ska jag föreslå att jag får fakturera denna provision istället för att få utbetalt som lön(50% beskattning).

Viktigt är att provisionen varken är semester eller pensionsgrundande (missade det i förhandlingen). Med andra ord så finns inga fördelar av att ta den som vanlig lön ur ett semester/pensionsperspektiv.

Vilka nackdelar/fördelar finns att fakturera den. Tanken är att jag ska ta ut provisionen som utdelning enligt 3:12 istället.

Tacksam för svar.

Osäker på vilka lagar som finns som möjligen täcker detta.

Tror åtminstone att en revisor skulle undra vad som pågår när ett annat företag som inte utför ett jobb fakturerar för ett jobb som en anställd gjort

2 gillningar

Borde väl inte vara några konstigheter att fakturera för ”konsulttjänster under året? Jag har funderat i liknande banor själv, men inte tagit tag i det ännu.

1 gillning

Jag är ingen expert men det här upplägget låter definitivt inte som något Skatteverket skulle gilla. Ring och hör med dem vad som gäller.

Min gissning är att din arbetsgivare kommer att bli tvungen att betala arbetsgivaravgifter på hela ersättningen och att du kommer att få betala skatt som inkomst av tjänst på hela beloppet.

3 gillningar

När jag en gång i tiden hade F/A-skatt så var det väldigt viktigt vad som skulle ersättas mot F-skatt och vad som skulle ersättas mot A-skatt, så jag skulle kolla upp detta noga.

Att jobba som egenanställd | Skatteverket

Inga anställningsinkomster

Du kan inte låta egenanställningsföretaget fakturera din arbetsgivare för arbete som du utför i en anställning. Företaget kan bara fakturera andra uppdrag du har, till exempel som frilansare eller som tillfällig uppdragstagare.

Inget hindrar dock att du blir anställd av ett egenanställningsföretag och sedan hyrs ut till en eller flera olika uppdragsgivare för kortare eller längre perioder.

2 gillningar