Bonussystem på jobbet

Jag jobbar som service/ projektledare på ett mindre företag med 8st anställda.
Jag har en bra inkomst för min tjänst 45 000:-/mån.
Jag och min arbetsgivare har börjat diskutera ett ev bonussystem där jag skulle kunna få del av vinsten i företaget. Vi är tidigt in i diskussionen och letar idéer.
Någon som har erfarenhet eller har bra idéer hur man löser detta bäst.
Har ett aktivt månadssparande på 30% av min inkomst. Att ta ut tjänstepension är inget som lockar då jag går mot FIRE och har planerat att ha möjlighet att sluta om 10-15 år vid ca 40-45 års ålder.
Vad ska jag tänka på och vilka fallgropar finns med att missa pensionsgrundande lön osv?

Det går bra att ha bonus som pensionsgrundande om man är överens om det.

Jag har två bonussystem på mitt jobb.
Ett kortsiktigt på årsbasis, där jag får upp till en viss procent av lönen inordnings baserat på ett urval mål. Dessa mål är klassiska vinst/tillväxt/kapitalbildning etc.

Ett långsiktigt mål som i princip mäter snittet över tre år. Om jag lämnar inom tre år brinner potten inne.

3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Ni har inte diskuterat delägarskap? Då knyter dom upp dig och får ett annat sorts engagemang från dig.

Om det inte är aktuellt, och om det handlar om en del pengar kan det ju va värt att starta ett AB och fakturera pengarna. Ägarna vill nog helst ge dig bonus som skattas som lön och ger utdelningsutrymme, men du ska nog vrida och vända lite på det.

Du kan väl knappast starta ett AB och “fakturera lite bonus” mot din nuvarande arbetsgivare för att undvika skatt… Om det hade varit ett okej upplägg så hade alla varit egenkonsulter åt sin egentliga arbetsgivare.

Förlåt för att jag var sen och svara men tack för bra svar.
Vi har fortfarande inte kommit till skott i någon bra lösning på detta.
En tanke som jag har börjat fundera på nu är om man ska starta ett eget AB och fakturera istället. Blir då lättare med bonus och jag kan själv bestämma min lön och ev ta utdelning. men är lite osäker på reglerna när man bara fakturerar en och samma kund. Reglerna känns lite luddiga där men låter som att det är många som gör just så.

Att fakturera en kund som dessutom är din tidigare arbetsgivare kommer inte accepteras av Skatteverket.
De kommer bedöma transaktionerna som en dold anställning och att ni då inte betalat rätt arbetsgivaravgifter + källskatt.

Din nuvarande arbetsgivare står den största risken då det är det bolaget som i sådana fall inte betalat rätt skatt.

Jag hade inte rekommenderat att göra ett sådant upplägg.

1 gillning