Jag tänkte höra om förslag/möjligheter som finns kring att ha bonussystem för medarbetarna. Jag jobbar på ett mindre företag där tanken är att vi ska ha årlig utbetalning av bonus utifrån vinsten. Jag antar att om det sker som en lön, så blir det väldigt mycket skatt. De flesta har nog en lön som gränsar eller ligger lite över statlig skatt redan.
Om det finns olika sätt, vad finns det för sätt att hantera detta så förmånligt som möjligt?
Ett förslag är att man tillåter löneväxling för de som ligger över brytpunkten för statlig skatt.
Förutsätter dock att man har en vettig tjänstepensionsleverantör som inte tar hutlöst betalt.
Edit: ska givetvis gälla för alla oavsett lönenivå, men inte fördelaktigt för alla …
Ingen kan ge dig exakta fördelarna då de beror på skattesatserna idag och den dag man tar ut pengarna ur tjänstepensionen.
Förutsatt att avgifterna för investeringarna är jämförbara och om vi förenklar det hela:
Anta att du har en lön som överstiger brytpunkten för statlig skatt och att beloppen du löneväxlar inte gör att du kommer under brytpunkten.
Då kan företaget betala in nämnda belopp till din tjänstepension (plus ca. 6% om de vill dela med sig av den kostnadsbesparing de gör) i form av bruttolön, dvs innan skatt.
Det gör att du inte betalar någon skatt alls nu på beloppet utan investerar hela.
När du väl börjar ta ut din tjänstepension så dras skatten enligt då gällande regler baserat på din totala inkomst då. Beroende på din ålder och annan inkomst eller pension samtidigt så kan du komma ner i skatt och kanske inte betala någon statlig skatt.
Med lite planering i dina uttag av tjänstepension så kan du alltså se till att skatten minskas jämfört med idag. Är det så att du tjänar multum idag och får en pension där du betalar statlig skatt hamnar du kanske i ett läge där du inte tjänar något skattemässigt.
Nackdelen (för en del) är att man binder pengarna i tjänstepensionen. Det kan vara en fördel för vissa som har svårt att spara själv och det kan vara en fördel vid separation då man normalt inte delar på tjänstepensionen.
Min arbetsgivare gjorde så att de drog 50% skatt på bonusen för alla så att man inte skulle få en oväntad skattesmäll. Många ligger över brytgränsen i lön, men inte alla.
Är ett nollsummespel i slutändan. Ni har inte tjänat något på det utan bara flyttat på när skatten betalas in och eventuellt gjort att en del får skatteåterbäring året efter.
Ja, har man koll på sin ekonomi är det sak samma, men bränner man hela lönen kan det bli trist året därpå. Och man slipper tänka på ränta på kvarskatten om beloppen blir större.