Jag har ett litet privatlån som jag behöver lösa så snart som möjligt - nu när världen är på väg åt fel håll och då passar det rätt gött att företaget vill ge en bonus på 30k. Frågan är nu, hur ska man dela upp den för att maximera pengar ut efter skatt?
Min nuvarande lön är 42000 + förmånsbil på 3800 sek.
Ska jag plocka ut bonusen i småsteg, upp till 47 tusen (är väl högre beskattning efter det?) eller är det bättre att bara plocka ut allt samtidigt?
Men det har ingen betydelse rent skattemässigt, du kommer fortsatt betala lika mycket i skatt på åsrbasis.
Du ligger redan nära brytpunkt för statlig inkomstskatt, lön, bilförmån plus ev semesterersättning så lika bra att räkna med statlig inkomstskatt. Alternativet skulle vara om du kan hålle det som en bruttobuffert och skjuta utbetalning till ett senare år där förväntad totala lönenivå är lägre, exempelvis föräldraledighet, tjänstledighet…
Den slutgiltiga skatten för ett visst år beräknas ju ändå på årsbasis. Så det är bara om du sprider ut uttaget över ett årsskifte som det i praktiken eventuellt spelar roll ur skattesynpunkt.
Inte helt sant väl - vissa företag betalar in din skatt månadsvis. Beroende på hur din arbetsplats gör kanske du får behålla mer “direkt” om du delar upp det över några månader. Men som övriga säger får du tillbaka resten med nästa års skatteåterbäring så totalt sett blir det samma.
Själv hade jag bara tagit ut hela direkt. Då kan du betala tillbaka privatlånet fortare om jag förstår dig rätt.
Ja, jo, men vissa betalar in 30 % rakt av till exempel, oavsett om månadslönen är 20k eller 60k. Då spelar det inte någon roll om TS tar hela bonusen samma månad.
Vissa betalat in marginalskatten på förhand så om en lön är 60k medan resten är 36k får man mer skatteåterbäring än om alla löner varit på 38k, trots att det är samma över hela året (pga arbetsgivaren har betalat in för mycket skatt)
Hur stort är privatlånet?
Om det är lika stort eller större är bonusen tänker jag att det är bättre att be HR/lön betala ut bonusen utan att dra någon skatt. Du har troligtvis en hyfsat hög räntesats på lånet och eftersom man skattar per år så är det bättre att periodisera/bygga upp återbetalningsbuffert för ev restskatt än att betala ränta.
Så tänker jag i alla fall
Det är väl en balansgång, men att jämka på länken ovan genom att underskatta ens lön för resten av året och överskatta ens räntekostnad så kommer man att betala in för lite skatt i år och få restskatt.
Att tex anta en bolåneränta andra halvåret på 4% i jämkningen är knappast brottsligt tänker jag.
Skatten som dras är ju preliminär och summeras vid nästa års deklaration beroende på ett antal faktorer tex jobbskatteavdrag, förmånsvärde på bil, kyrkoskatt, ev bolåneräntor (30 % avdrag) och andra avdrag såsom förlust i någon aktiedepå etc. Dras det mer än det exakta beloppet får man tillbaka, mindre får man restskatt.
Det är väl en skattejämkning för den här specifika bonusutbetalningen som jag tänker på.
Sen är det ju inte säkert att det blir restskatt heller beroende på ovan parametrar.
Är inte insatt i om det finns specifika regelverk för arbetsgivare att de måste betala in X varje månad.
Mentalt så är det ju väldigt skönt att bli av med ett lån och kunna spara/investera pengarna istället.