Anställd (provision) + starta eget

Hej,
Jag jobbar som konsult (är anställd) på ett bolag där vi har provisionslön. I slutet av året har jag fått överskott (100k) och nu har jag flera alternativ:

1. Betala ut extralön.
  2. Skicka pengar eller en del till tjänstepension.

Tyvärr finns det inte möjlighet att beskatta resten genom utdelning. Jag läste här på forumet att om jag hade mitt eget bolag då skulle jag kunna göra så.
3. Det finns i teorin ett annat alternativ: starta eget AB och skicka min provision till mitt bolag genom att fakturera firman där jag jobbar.

Och nu har jag många frågor:

1. Går det att fakturera firman där jag jobbar och är anställd?
  2. I fall ja: Är det lönsamt att göra allt det här med tanke på att betala för revisor och annat?
  3. Finns det andra alternativ?

Jag skulle vilja behålla min anställning (har bra arbetsvillkor) men om jag jobbade som egen konsult förstår jag att jag skulle betala mindre lön och hade mer i utdelningar…

Inte om du samtidigt är anställd.

2 gillningar

Tack för svaret! Kan man se någonstans där det står tydligt att man inte får göra så?
Om jag betalar skatt där jag är anställd och jag vill bara spara pengar från min provision till framtiden i mitt eget bolag varför man kan inte göra så?

Det är i teorin möjligt att fakturera samma företag du är anställd hos. Men det är endast i ett fåtal situationer eftersom att uppfylla självständighetskriteriet blir oerhört knepigt.

Detta framkommer tydligt i Inkomstskattelagen, propositionerna till lagstiftningen samt avgöranden från domstolar och Skatterättsnämnden.

I ditt fall är det uppenbart att du inte uppfyller självständighetskravet och således ska “överskottet” beskattas i inkomstslaget tjänst.

3 gillningar

Det är i Inkomstskattelagen kapitel 13, §1 där det finns krav på att verksamheten ska bedrivas självständigt.

2 gillningar