Jag befinner mig i en situation där jag har en via en tjänst har en lön på gränsen till statlig inkomstbeskattning, men inom ramen för bolaget också har en annan ersättning (för en annan tjänst inom samma bolag) där jag antingen kan få ut den som lön, eller fakturera ersättningen via ett konsultbolag som jag då skulle bilda för detta ändamål.
Jag är osäker på vad som är det bästa alternativet. Vad är det lämpligaste alternativet för mig här? Ta ut båda ersättningarna som lön och göra någon form av löneväxling, eller fakturera ersättning nr. 2 via ett konsultbolag.
Edit: förtydligande att det inte är samma eller liknande arbetsuppgifter utan två separat tjänster som inte har med varandra att göra, mer än att det är ett och samma bolag.
Spännande. Din arbetsgivare sitter i skiten om du gör nummer två. Då Skatteverket kommer bedöma att det är lönearbete och därmed lägga till arbetsgivaravgifter + källskatt på ditt fakturerade belopp.
Dold anställning/förtäckt anställning kan du googla på.
Om bolaget gör något sådant med några andra anställda bör de direkt sluta. Att fakturera en tidigare arbetsgivare kan vara ok, men då måste en hel del andra kriterier uppnås.
Att fakturerar bonus eller delar av sin lön till din nuvarande arbetsgivare för att sänka skatt är skattefusk
Även om det är en annan tjänst hos din nuvarande arbetsgivare så räcker inte det om ditt AB bara har denna kunden. Du är alltså i beroendeställning mot en kund som också är din arbetsgivare.
Jag har nämligen samtalat med Skatteverket om detta då det är två helt separata tjänster, och där fick jag grönt ljus. Det är alltså inte på tal om liknande eller samma arbetsuppgifter som min nuvarande tjänst. Jag kanske formulerade mig dåligt innan.
Det är inget min arbetsgivare gör för andra utan var ett förslag från mig där jag uppmanades säkerställa med Skatteverket först. De nämnde dock inget om beroendeställningen mot en kund som ett hinder, så det får jag nog ta en vända till så det inte blir något konstigt.
Det är inte heller så att jag går från ett konsultbolag till ett annat, då det ursprungliga bolaget inte bedriver konsultverksamhet. Men beroendeställning kanske berör alla oavsett hur man gör?
Svårt att se att Skatteverket sa ok till det du beskrivit ovan.
Se nedan om beroende och självständigheten:
”Partsviljan kan emellertid inte få genomslag om uppdragstagaren har ett stort beroende till uppdragsgivaren och är inordnad i dess verksamhet i stor utsträckning. Även om en uppdragsgivare bestämmer ramen för vad som ska utföras så ankommer det normalt på uppdragstagaren att bestämma hur arbetet ska utföras. Var och när uppdraget ska utföras kan vara beroende av verksamhetens natur och omständigheterna. ”
“Skatteverket” som i den person jag talade med på Skatteverket och det kan ju ha varit så att jag har förklarat för dåligt, eller annat handhavandefel.
Självständighetskriteriet är väl något jag får utreda närmare här. Jag har ju inte för avsikt att skattefuska.
Tack för svaren!