Input, lön när jag tar nytt jobb 50%

Hej,

Jag har mottagit ett jobberbjudande som skulle innebära att jag arbetar 50% på en ny arbetsplats och samtidigt reducerar min arbetstid till 50% på min nuvarande tjänst. Detta skulle sannolikt uppfattas negativt på min nuvarande arbetsplats.

Den nya arbetsplatsens chef har föreslagit att debitera min nuvarande arbetsgivare för att täcka min pension, vilket skulle innebära att jag inte missar några pensionsinsättningar.

Dock är jag orolig att detta arrangemang kan påverka min löneutveckling negativt, särskilt med tanke på att jag inte skulle uppnå en högre tjänst som eventuellt kunde ha lett till bättre lönevillkor.

Dessutom skulle jag indirekt få en lönesänkning eftersom vi får vissa specifika lönehöjningar efter viss heltidstjänst. Jag föreslog att jag kunde arbeta som konsult, vi får se det var inte helt positivt, men inte ett nej.

Vilka alternativ finns det för att hantera denna situation så att jag kan maximera både min löneutveckling och pensionsinsättningar? Finns det strategier eller överenskommelser som jag kan föreslå för att balansera dessa aspekter?

Hej @Sola,

Jag hänger inte riktigt med. Du är på en arbetsplats nu, vill byta och den nya arbetsgivaren säljer dig på 50% till din gamla arbetsplats?

Hur blir det om du skulle “isolera” problemet så att du lätt kan se hur det blir hos den nya arbetsgivaren och hade sett den gamle som vilken kund som helst från det nya stället. Speciallösningar tenderar sällan bli bra då det skapar otydlighet och komplexitet.

1 gillning

@janbolmeson Nej tvärtom jag skulle i så fall ta tjänstledigt från min ”gamla” arbetsplats som då skulle fakturera min nya arbetsplats, det blir i princip internfakturering. Jag tycker det är ett problem för jag då fortsätter på samma lön fast på ny arbetsplats, men om jag går in på en ny lön faktureras jag från annat bolag och kommer då under den brytgränsen för den högre pensionsavsättningen för båda mina anställningar. Blir det klarare?

Tycker det låter väldigt rörigt

Arbetsgivare A debiterar arbetsgivare B där du gör in insats/tjänst hos båda men arbetar som konsult hos ag B där uppdragsgivaren är ag A.
Tolkar jag det som du både kommer vara fast anställd och vara konsult?

Att ha 2 arbetsgivare kan vara en klar nackdel gällande TJP.

Ja indirekt, jag är då fast anställld hos arbetsgivare A och får ut min lön som vanligt etc men jag jobbar då som ”uthyrd”/konsult hos arbetsgivare B och får då behålla min TJP, men inget lönepåslag.

Jag har föreslagit att jag skulle be om tjänstledigt från arbetsgivare A och jobba som konsult från eget Ab istället för att kunna kompensera för pensionen men funderade på om det fanns andra alternativ/tankar?

Om 2 arbetsgivare finns så kan det även finnas en risk för kvarskatt förutom sämre tjp.
Att ha en bisyssla och vara tjänstledig kan vara ett skäl att du är den förste som får gå om det blir dåliga tider, är också en risk att beakta.

Efter du betalt bolagsskatten på 20,6% bör du ha minst 204000 kr/år över i ditt egna AB. En schablonutdelning 204000 kr/år mer 20% skatt på detta utan att du behöver ta ut lön, samt att du kan pensionsspara med möjlighet till avdrag för detta om du tjänar mera.

Som sagt allt beror på hur mycket du tjänar och som eget AB finns skattemässiga klara fördelar om du tjänar bra samt att du kan bestämma hur mycket lön du vill ha.

Den ständiga frågan är hur mycket utdelning vs lön man ska ta ut i ett fåmansbolag…

Varför inte arbeta 75-100% som ren konsult i ditt egna bolag?

1 gillning

Sant!

För mig är det snarare risk att jag inte får en ny tjänst och således inte går upp i lön som jag annars hade gjort.

Ja det hade varit smart, problemet i det ligger i att jag har en sidogrej :sweat_smile: som gör att jag behöver en fast anställning lite till.

Jag tror att om jag ska ta det här hade det enda rimliga ekonomiskt varit att fakturera från eget AB.

1 gillning

Vad ser du för uppsida med detta upplägg? Det framgår inte riktigt? Vad är fördelen med att inte vara 100% där du är nu?

Det ”nya” jobbet har helt andra uppgifter, mer ansvar, jag kommer in på ett spår som jag gärna skulle vilja komma in på vilket öppnar upp för nya möjligheter med andra typer av möjligheter i framtiden. Sedan att jag kan kombinera det med mitt nuvarande jobb som jag också tycker är kul och trivs me där ju kul!