Min fru gav mig precis tipset att skapa bokslut åt andra företag/organisationer som tycker sånt är tråkigt då jag tycker att det är roligt att räkna på ekonomi.
Hon gav argumentet att det finns flertalet små/medelstora företag som lätt skulle anställa någon för att ta hand om det “tråkiga med siffror och kvitton”.
Jag har en affinitet mot finanser och jag har precis börjat på ett företag som gör marknadsanalyser i kundsegment. Jag förstår att jag inte kan arbeta med det på arbetstid, samt att jag behöver rätt många kunder för att göra det till ett “rimligt pris”, vad nu än detta ligger på.
Jag kommer självklart starta ett AB, men jag ska göra undersökningar hur bra ide detta är. Så min fråga till er:
Tror ni att detta kan vara något värt att forska mer i?
Låter som om du vill bli redovisningskonsult på deltid? Det finns en uppsjö av företag som lastar allt det tråkiga till dessa så marknaden är definitivt där. Snarare ovanligt med egenföretagare som sköter bokföring och bokslut själv.
Härligt att du tycker det är kul att räkna på ekonomi men med risk för att vara tråkig så skulle jag nog säga att första steget är att skaffa dig utbildning/erfarenhet som redovisningskonsult innan du startar eget.
De flesta nya konsulter gör nog inte bokslut det första året/åren (beroende på storlek på bokslutet såklart)
Det här med att göra bokslut är i de flesta fall något som man bara fixar med en knapptryckning. Det finns väldigt smidiga system idag som gör det manuella inslaget begränsat. Att jobba på en redovisningsbyrå med bokslut och liknande är absolut en rimlig väg att gå. Iom att det är ett område med viss brist på erfaren personal så lär det finnas öppningar generellt.
Jag kan bara säga att jag är en av dessa små bolag som inte pallar sätta sig in i varenda ny skatteregel eller hur finska skatteverket fungerar när jag ska betala moms till dem för en finsk privatperson som köpte av mitt bolag. Inte heller orkar jag med deklaration, momsredovisning eller skriva årsredovisningar. Så mitt företag har “helpension” där en redovisningsfirma/konsult gör detta jobb åt mig.
Så klart hade det blivit billigare rent ekonomiskt om jag gjort allt själv, men om man räknar på värdet av sin fritid som dels heltidsanställd + driver eget vid sidan om så är det ändå en bra affär.
Det startas ju en hel del nya bolag, och flera av dem resonerar nog likadant. Även om marknaden skulle vara mättad så finns det nog tillräckligt med (nytillkommande) kunder för att du som en person ska ha mycket att göra ändå.