Starta eget funderingar och råd

En fråga som kanske egentligen är svaret ”gör det inte”.

Men jag har aldrig riktigt gillat utgångspunkten nej… och tänkte då att det här forumet är ett bra forum att lufta sina tankar utan att bli helt nedslagen. Och samtidigt faktiskt få en bra diskussion.

Jag har funderat på starta eget, inom redovisning / rådgivning.

Så jag har egentligen ingen superunik idé eller liknande, utan min fundering och vilja är mer att jag vill få ut mer av mig själv som ekonom (Jag vill utvecklas och bli en bättre ekonom helt enkelt och känner att jag har mer att ge)

Jag har fast jobb idag och egentligen har jag det bra, men jag saknar lite den extra utmaningen i mitt jobbig och därför har jag funderat på att starta eget (vid sidan av).

Jag har två kanske tre personer i min närhet med små firmor / latbruktfastigheter som gärna skulle vilja ha min hjälp med bokföring/bokslut och deklaration.

I nuläget är inte dethär något jag som kommer göra att jag har en vinstdrivande verksamhet ifall jag skulle ta ut lön och så vidare. Men tänker också att det kanske kan vara så för fler än mig som har viljan att starta eget.

Dels undrar jag borde jag göra ett AB direkt eller börja som enskild?

Jag är lite osäker på om jag verkligen vill be min sambo att va suppleant då det troligen inte kommer vara att jag går så superbra ibörjan.

Sen tänkte jag höra om någon varit i liknande situation? Och ifall det är något jag borde tänka på?

Målet med dethär är ju kanske att på lång sikt kunna bara köra mitt eget, men i dagsläget och troligen för en tid framåt är min ambition mer att bara kasta mig ut och våga, och att faktiskt få erfarenhet.

Ska kanske tillägga att jag idag inte jobbar som ekonom åt en revisionsbyrå utan jobbar som ekonom åt ett större bolag, så är inte att jag vill starta en konkurrerande verksamhet.

Bra att veta är att verksamhetsutövare under Länsstyrelsens tillsyn är skyldiga att skydda sin verksamhet mot att utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism.

Redovisningsbyråer (yrkesmässig verksamhet som avser bokföringstjänster) är verksamhetsutövare enligt penningtvättsregelverket och det är ett relativt massivt arbete med att bara följa lagen.

Detta kan vara bra att ha i åtanke att du inte bara behöver lägga ner tid på arbetet med kunderna.
Gå in och läs hos Länsstyrelsen så kan du utifrån det göra en bedömning huruvida du tycker att det är värt den tiden du kommer att behöva lägga ned.

Tusen tack för ditt svar Alexca !

Jag har hyfsad koll på riskbedömningen som ska göras på kunder pga att jag själv gjort riskbedömningar på kunder tidigare. Men såklart är det väldigt viktigt att ta på allvar och noggrant.

Det är ju toppen att du har koll på den.
Kika även på den allmänna riskbedömningen vid tillfälle.