Pappersarbete vid vilande AB

Sant! Tänkte fel :joy:

Har du en revisor då för att göra bokföring och bokslut? Eller gör du det själv?

Jag har noll ambition och intresse för att börja med redovisning. De 10 p jag läste på universitet dödade allt intresse för det.

Så vi kan konstatera att det kostar 5-25 kkr att ha ett bolag vilande. Den högre summan om man som jag lejer ut allt kring företagets administration.

Ang försäkringen. Eftersom vi har ett vilande avtal med kund där fakturering kan återupptas så fort vi är tillbaka flyttade i Sverige så var rådet jag fick av en polare i försäkringsbranschen att hålla kvar försäkringen under några utlandsår. Om det skulle bli problem med kunden. Ingen större kostnad för Peace of Mind tycker jag.

Redovisningskonsult, tror det gick två timmar förra året att bokföra och all pappersexercis… resten är bankkostnader…

1 gillning

Ungefär på vilken nivå ligger ansvarsförsäkringen?

5 kkr per år

1 gillning

@JFB
Jag kanske skulle uttryckt mig snyggare gällande revisorn. Har själv haft stor nytta av revisorers rådgivning :slightly_smiling_face:

Förstår helt klart att man kan vara beredd att betala dessa pengarna för att känna sig trygg och slippa tänka på det.

Men jag vet att man kan få samma tjänster för max 5 kkr/år exklusive försäkringen.
Vet själv hur lite jobb det är med inaktiva bolag.
Hade jag fått 15-20 kkr/år för att sköta ett sådant bolag hade jag varit överlycklig.

Men som du säger, ett fåtal år och tryggheten. Du mår bra av det, så helt klart värt pengarna i din sits :+1:

1 gillning

Ja som jag skrev ovan (för de som funderar på att starta)

För mig är det är onödigt att kasta ut revisorn för 2-3 år för att sedan behöva plocka in en ny. Duktiga revisorer växer inte på träd, vad jag hör, och den jag har är rätt poppis bland mina konsult-kollegor. Osäker på om jag kommer in där igen efter att ha fimpat hen.

I min mening lite som med tandläkare, hantverkare och bilmekaniker, när man hittat en man litar på, så byter man ogärna. Jag åtminstone :slight_smile:

1 gillning