Mitt AB har räkenskapsår februari till januari. Det finns 390.000kr i beskattad vinst från förra året som också var det första verksamhetsåret.
Innevarande års intäkter kommer förhoppningsvis att landa på runt 1 mkt brutto säg 800-900 k netto.
Jag kommer att sluta min anställning i januari 2022 och därmed bara få slutlön under januari, gissar på ~100k. Det räcker inte att leva på hela året.
Då kom jag på att jag från mitt AB under januari 2022 kan ta ut pengar upp till brytpunkten. (Eftersom privat beskattning görs för kalenderår medan min bolagsskatt ligger en månad förskjuten). Om jag tar hela beloppet i januari 2022 så reducerar jag resultatet för året feb 2021- januari 2022 med typ 700k. Sen kan jag ta utdelning på skattad vinst från förra året.
Kan jag göra så? Och skulle ni ta ut upp till brytpunkten inklusive slutlönen från anställning eller upp till brytpunkten i AB:t plus slutlönen?
Är det något annat som jag bör tänka på?
Jag har inte tagit ut lön från det egena AB:t tidigare (har redovisningskonsult som hjälper mig med bokföringen och bokslut). Jag antar att jag behöver anmäla att bolaget nu har en anställd (jag)?
Det där lät smart tycker jag, men jag kanske missar något. När jag avslutade min anställning tog jag ut lön upp till brytpunkten inklusive slutlönen (eller snarare så håller jag på att göra så under det här året). Oavsett om det är min tidigare arbetsgivare eller mitt egna bolag som betalar in den skatten så är det ju från mig som privatperson som pengarna dras. Men dubbelkolla gärna detta. Och ja, du behöver anmäla bolaget som arbetsgivare.
Har du brutet räkenskap i bolaget? Preliminärskatten brukar ligga från februari, men avser kalenderår. Det är lätt att blanda ihop perioderna.
Om du inte har brutet räkenskapsår kommer lönekostnaden behöva tas i bolaget 2021 för att belasta 2021 års resultat. Utbetalning kan ske 2022, men kostnaden måste tas upp i bokslutet.
Slutlön från arbetsgivaren som betalas ut 2022 beskattas på ditt inkomster 2022.
Tack, det blir lön upp till brytpunkten totalt. Eftersom det är första året med lön så tror jag att jag enligt huvudregeln bara får ta ut 1/2 lönesumman *2/3 eller liknande i utdelning. Om detta blir mindre än 183.500 (förenklingsregeln) behöver jag ändå tillämpa den för att få ta utdelning enligt huvudregeln nästkommande räkenskapsår? Utdelning baserat på lönesumman 400.000 kr 0,5(2:3)=133.400 kr