Hej,
Finns det något hinder för att jag tar ut hela årslönen i ett släng i början av året?
Ända hindret är om de inte finns de beloppet på firman…
Jag tog ut en halvårslön då jag och min ekonomiska förvaltare tyckte det var mindre administration. Det ställde till det rejält när jag skulle ändra på ett bolån för banken kunde för allt i världen inte förstå hur detta skulle kunna vara en stabil inkomst. Så jag fick sen börja ta ut månadslön under lång tid för att övertyga dem.
Haha, skönt argument. Varför tog du inte en helårslön? Halvårslöner är ju dubbelt så mycket administration. ![]()
Man kan ju ta det det delvis som en skuld till en själv. Jag gjorde det vid ett tillfälle då jag behövde visa banken att jag tog lön. Det enda man behöver vara medveten om är att de sociala avgifterna ska in.
Firman har beloppen, men privat i behov av kapital för tillfället ![]()
Hur går det till rent bokföringstekniskt då, använder Bokio.
Det är väl bara att betala ut det som en lön och betala sociala avgifter. Tänker inte att det är något skillnad på hantering, bara olika belopp?
Då blir schablon preliminär skatten högre än återkommande månadsbetalningar korrekt?
Oj, bra fråga. Jag vet inte, så jag hade rekommenderat att kolla med en redovisningskonsult. Det jag hade kollat att du inte betalar mer skatt än du ska i onödan. Skatt beräknas ju på årsbasis, inte på en stor månadsbetalning tänker jag.
Vilken schablonbeskattning tänker du på? Om man vill ta ut 6 månadslöner direkt så kan man ju fylla i beloppet för en månadslön på Skatteverkets " Räkna ut lön efter skatt 2023"-sida och sedan multiplicera allt med 6. I slutändan kommer samma belopp in till Skatteverket.