Lön i eget AB - praktiska tips

Hej,

Jag har driver ett AB, konsultverksamhet, sedan lite mer än ett halvår.
Nu vill jag ta ut min första lön och skulle gärna få lite praktiska tips kring det. Frågan handlar alltså inte lön upp till brytpunkt och utdelning, det finns det redan många topics på :slight_smile: Jag är ensam i bolaget, lön avser alltså endast lön till mig.

1. Hur gör ni rent praktiskt, vilka system är användbara?

2. Jag använder Fortnox, men vid uppstart av deras löneverktyg behöver man välja olika typer av avtal (t.ex. tjänstemanna) mm. Det verkar som att det är byggt för att klara kontinuerliga körningar varje månad, vilket kanske inte är det jag siktar på, istället skulle jag vilja betala olika stora summor till mig själv, månadsvis. Någon som har erfarenhet från Fortnox löneverktyg, vilka för/nackdelar finns?

3. Kan man, om man vill, köra direkta utbetalningar från företagskontot, och vilka underlag behöver man då skapa dels för bokföring och dels för skatteverket?

Tack på förhand för era insikter och tips!

1 gillning

Jag kör Visma eEkonomi men utan lönedel. Det känns lite överflödigt när man är själv. Det krävs endast två verifikationer per utbetalning. …eller ja, tre om du räknar in transaktionen från skattekontot till Skatteverket. Om du kikar här kan du se vilka konton det handlar om.

Jag använder Fortnox modul “Enkel lön”. Man behöver lägga till sig som anställd sen skapar du en lön manuellt varje månad. Tycker det är väldigt lätt att använda.

När du skapat lönen blir du tillfrågad att skicka in din arbetsgivardeklaration också, bara att gå igenom och godkänna den direkt på skatteverket.

Man får sedan skapa en löneutbetalning i bankens lönemodul, men det är ju inte svårare än att betala en räkning. Man får även göra överföringen av skatten till sitt skattekontot.

Enklast är väl att bara manuellt alternativt med stående överföring betala ut lönen, och låta redovisningsbyrån sköta resten. Skulle aldrig fixa att hålla på med detta själv för att spara några kronor.

1 gillning

Jag kör Fortnox, endast Bokföring. Finns ingen anledning att betala för lönemodul (eller fakturamodul) om man har ett fåtal löner/fakturor. Jag bokför enligt Robert_G’s länk. Dessutom traktamente (7321) och bilersättning (7331). Jag har en konteringsmall i Bokföring som räknar ut personalskatt och arbetsgivaravgift.

Hej Robert! Tackar, uppskattar länken. Jag tror det får bli en sådan lösning för mig med.

Tack för svar! Behövde du lägga till någon form av avtal som “tjänstemanna” i “Enkel lön”, det är där jag stannar lite i och med att jag vill undvika att förhålla mig till sådant.

Tackar tackar Adam!

Inte vad jag kommer ihåg.

Registrera om lönen till säsongslön så behöver du inte deklarera något varje månad till skatteverket.

Jag betalar ut min lön en gång per år i december, då för jag helt enkelt över nettobeloppet dvs bruttolön minus skatt (enligt Skatteverkets tabell) till mitt privata konto och sedan gör jag över resten (arbetsgivaravgifter samt skatt) till Skatteverket och deklarerar.

Jag behöver självklart inte skicka någon lönespecifikation till mig själv och betalar således inte något extra för löneprogram eller liknande. Eftersom jag bara deklarerar som arbetsgivare en gång per år minimerar jag även risken att glömma deklarera och få tilläggsavgifter.

Varför krångla till det mer månadslön mm om du är den enda anställda?

Om man har tänkt hålla a-kassa och ev. inkomstförsäkring aktivt finns det en poäng med månadsvis utbetalning. Då funkar inte årsvis utbetalning som jag förstår det. Jag har aktiverat mitt ekonomisystems lönedel för att göra hanteringen så enkel som möjligt, men visst suger det att betala ett par tusenlappar per år för att betala ut lön till sig själv.

Du måste väl ändå betala in preliminärskatt varje månad? Har du så bra avkastning på kapital att du inte behöver ta ut lön under året eller äter du på kapitalet för att klara vardagsutgifterna?

Självklart går man även in och ändrar preliminärskatten till noll i början av varje år

Jag är väldigt mycket emot att betala skatt i förskott, känns väldigt fel av principskäl

Nu har jag aldrig varit med i någon A-kassa eller liknande hela livet, då jag är emot alla typer av försäkringar förutom hemförsäkring.

Tycker däremot att det låter väldigt märkligt att den typen av försäkringar inte skulle kolla på deklarerad inkomst från föregående år etc

Om du exempelvis ska ta upp bolån vill banken se tre senaste månadsinbetalningarna på kontot, för att bekräfta stadigvarande inkomst. Att visa att du betalade in en klumpsumma föregående år tvivlar jag på håller.

Nu har jag inte bolån längre men när jag hade det gjorde banken en bedömning utifrån hur mycket pengar jag potentiellt kunde ta ut i lön genom att de läste senaste årsredovisningen.

Det är en myt att banker enbart skulle titta på deklarerad inkomst av tjänst.

Jag betalar knappt 800 per år för lönemodulen jag använder.

Det är inte en myt. Att de skulle skicka över årsredovisningen till företagssidan innebär redan det mer jobb dvs lägre incitament för banken, sedan ska någon där lägga tid på detta vilket gör affären än mindre attraktiv. Bolånehandläggare på privatsidan följer sitt manus, ofta juniora personer utan mandat. Men visst, om du har ett företag som omsätter stora pengar eller stor privat förmögenhet kan du ju bli private banking kund och få en bolånehandläggare som är beredd att lägga mer än 10 minuter på ditt ärende.

Kollade nu och jag hade nog fel. Ser ut som att jag betalar 39kr per lönespec för denna modul som är ett tillägg i Visma eekonomi. Dvs knappt 500 kr per år. Det känns värt det då allt går i princip per automatik. Mina nettolöneavdrag är inlagda och går per automatik varje månad.

Det var årsredovisning och deklarationstillägget som kostar knappt 2000 kr per år. Också värt det även om jag själv skulle kunna göra det manuellt. Har aldrig gjort en årsredovisning snabbare.