Svårt att säga även i grova drag. Lever för tillfället kvar med morsan (säg ingenting!) men ska faktiskt flytta nästa vecka till eget hus så då blir det naturligtvis större utgifter, speciellt i början med engångsinköp i form av kökstillbehör, soffa, verktyg o.s.v, även om jag är duktig på att hålla dem kostnaderna nere också.
I dagsläget ser mina utgifter ut som följer (genomsnitt senaste 12 månaderna):
Mat/hyra 4000kr i mån
Fordon 1950kr (bil, exklusive värdeminskning som ändå är låg då bilen ändå bara är värd 20000kr, dock inklusive allt annat)
Kläder 35kr (köpt ett par byxor)
Mobilabonnemang 100kr
Elektronik 40kr (hörlurar och ett dataspel)
Annan 780kr (tandläkare, A-kassa, bankavgift m.m. samt en cykel)
= 6905kr. Innan ni säger något så jag vet att jag lever väldigt billigt mycket tack vare att jag bor “hemma”. Jag försöker rättfärdiga det med att jag hjälper till så mycket men det kommer jag ju få göra även i fortsättningen.
Jag tänker alltså finns jag, att mina utgifter kommer att öka till ett genomsnitt av ca 10000kr i månaden om jag fortsätter att leva så “spartanskt” som idag, men “plus moms” räknar jag med 12500kr i månaden för man ska ju ha marginal “FIRE kalkylen”. Tar man mina tidigare utgifter plus mina förväntade nya blir det:
Mat 2000kr i mån
Fordon 1950kr
Kläder 35kr
Mobilabonnemang 100kr
Elektronik 40kr
Annan 780kr
Boende löpande 2500kr (inklusive försäkringar, fastighetsavgift, el, bredband, sotning m.m.)
Boende renoveringar i genomsnitt 2500kr (tänker göra mycket själv, renoverar inte i onödan)
Edit: Glömde räntekostnaden, ca 550kr kommer det att bli. I min mentala bokföring ser jag dock det mer som ett minus i mitt totala sparande som ändå förhoppningsvis kommer gå plus.
=10405kr.
Om min framtida budget är realistisk med hus återstår att se, men bortsett från boende vet jag med säkerhet hur man håller kostnaderna nere. Vill tillägga att jag trivs väldigt bra med mitt liv och saker som skulle kunna göra det bättre har ingenting att göra med ökad konsumtion/kostnader i dagsläget. Så uttrycket “om pengar inte gör dig lycklig spenderar du dem nog fel” tycker jag kan kompletteras med “du behöver inte nödvändigtvis spendera pengar för att bli lycklig”.
Hej,
Har länge följt blogg och podd men inte varit med på forumet måste tacka för bra diskussioner!
Jag är lite av ett kontrollfreak vad håller Budget, styrning och uppföljning. Följer upp Budget utefter kontoutdrag månadsvis och uppdaterar balansräkning också. Övergripande ser det ut så här för två personer utan barn och med bil boendes i villa i stad. Formateringen blev inte så bra tror jag…
Cirka 5000 per månad är renoveringar på längre sikt. Framtida Budget för boende inkl ränta är ca 7000 totalt för drift o renoveringar. Amortering hamnar under sparande då det ökar eget kapital.
För att slippa bli överraskad av stora renoveringar eller reparationer på huset så bokför vi 4000kr/månad till en underhållsfond. Månadskostnaderna blir lite högre men med sommarstuga (som bokför till 3000kr/månad) så blir det tydligt att det där taket/dräneringen/badrummen osv kostar en hel del per månad. Om just 3-4000 är en bra siffra vet jag inte…tror jag läste det här någonstans och gick för det. Är inte så gammal att jag vet om det stämmer.
Ska säga att jag bokför faktiska betalningar och inga periodiseringar. Vet vi att vi ska renovera ökar vi bufferten och sen betalar löpande för det genom löner under projektet. Sen följer upp snittkostnader för längre perioder
En sådan diskussion på forum är alltid välkommen. Förutom att man kan jämföra sina utgifter med andras utgifter (som har liknande förutsättningar och aktuell situation), är man tvungen att se över sin ekonomi och räkna. Det är alltid mera utgifter än man faktiskt tror.
Två vuxna, ett barn och två kaniner, inkomst ca 60000 kr/mån.
Räknar väldigt grovt nu vår månadskostnad för två vuxna i ett hus vi äger kontant, vår sammanlagda inkomst är lite drygt 67 800Kr, efter skatt runt 50k:
El: 1400Kr (eller ja, det har ökat stadigt med en hundring varje månad den senaste tiden)
VA och Sopor: 500Kr
Ved för uppvärmning, runt 500Kr. (Klyver veden själv och min kusin är skogshuggare så kan få det lite billigare på det viset)
Mat: 5000Kr (ibland köper vi tvål, toapper etc på ica också dock)
Hygienartiklar/papper/kattmat etc: 1000Kr.
Hem/sjuk/tandförsäkring: typ 300Kr.
Kattsparande för veterinärbesök: 500Kr.
Bil (Precis leasat elbil så bränslet är numera inräknat på elen): 4700Kr
A-kassa: 300Kr
Bredband: 299Kr
Telefon, 150Kr
Netflix,Spotify etc (lite osäker då vi delar många konton): 300Kr.
Månadssparande mellanrisk: 20 000Kr.
Månadssparande högrisk: 2000Kr
Månadassparande för semester: 2000kr
Övriga grejer för lyxkonsumption (tänk hörlurar, ny telefon etc): 1000Kr (vissa månader är det 0 men skulle nog säga att detta egentligen är mindre än 12 000Kr om året. Dessutom kan jag köpa teknikprylar via jobbet)
Gymkort tar vi på friskvårdsbidraget.
Kläder…ja här är det ganska ojämnt mellan mig och sambon och jag vet inte alla hennes inköp (nog bäst ) Men gissar att det är 2-3000Kr.
Något i den stilen, totalt ca 45 000Kr. Räknar man bort sparandet så är våra utgifter bara ca 20 000 kr vilket jag tycker verkar rimligt. Det som blir över brukar vi låta ligga kvar på lönekontot till nästa månad upp till ca 50k så har vi lite extra pengar dels som buffert men även om vi vill köpa något dyrt eller så. Pengar över 50k åker också in i sparandet.
Vi lägger rätt mycket på bilen men det blir så när man bor på landet. Tidigare la vi ca 2-3000Kr i månaden på bensin + underhåll och skatt på ca 600Kr så att leasa en ny bil gjorde inte så stor skillnad för oss ekonomiskt. (Visst 1000Kr är inte att fnysa åt men att få en helt ny bil för den lilla extra kostnaden ville vi unna oss )
Fasta kostnader (boende, försäkringar, amortering, abonnemang): 6300
Mat, nöjen, shopping: i snitt runt 10000 (5-15000)
Transportkostnader kommer att stiga en del framöver när jag inte jobbar hemifrån hela tiden.
Så är det men ska sägas att vi fick det billigt då det var inom familjen. Det blir också mycket transport och värdeökningen är inte gigantiskt(vilket är problematiskt då vi letar efter större bostad). Dessutom kom jag på nu att jag glömde räkna in underhåll vilket blir en del varje sommar. Men jag gör det mesta själv så det är främst materialkostnad . Lite beroende på summa och typ av renovering tar vi pengar från bufferten eller mellanrisk kontot.
Vi får in 30000 + 20000 netto och har sparat 30000 varje månad i år. Så 20000 i utgifter, i grova drag:
Boende inklusive allt (hyra, el, bredband, hemförsäkring etc): 10000
Mat: 4000
Övrigt: 6000
Har inga lån och är födda utan ha-begär. Dricker heller inte alkohol mer än ett glas bubbel när vi firar. Och så mycket av det vi tycker är kul att göra har varit omöjligt under pandemin. Men framöver kommer vi resa igen, och gå på konserter, teater och bio. Blir inga jättekostnader, men säg 6000 i ökade utgifter per månad. Å andra sidan går sambon upp 10000 i lön netto efter årsskiftet, så det finns täckning
1400 till övrigt/nöjen/shopping/etc
Så utgifter på ca. 9k. Sambons ligger på runt 15k pga. ränte- och löpande bilkostnader då han äger boendet och bilen + har lite högre CSN, mat & nöjeskostnader. Tillsammans sparar vi 26k. DINK är ju kul, spännande att se hur allt blir med radhus, barn och dyrare bil…
Det fina i kråksången är att vi har separata konton för de flesta av dessa poster och allt periodiseras. Vi slipper därmed händelser likt: “Oj, vad dyrt det blev den här månaden med X” eftersom allt som går att förutse redan finns med i budgeten och finns på sitt respektive konto.
Har kört utifrån den här modellen sedan 2010 även om den har förfinats med åren så att den fungerar råder det inget tvivel om.
Efter att vi skaffade hund och byggde om huset (och fritidshusen) till “Staycation Resorts” reser vi väldigt lite, vilket vi gjorde tidigare, därför sätter vi av väldigt lite till det. Det finns redan pengar så att det räcker till några års resande när vi känner för att börja resa igen.
Vi sparar själva 3000 i månaden för kommande takbyte, fönster osv osv. Skulle nog säga att det är i lägsta laget. När vi köpte huset 2010 så rekommenderade Handelsbanken att man skulle sätta av 10 kr per månad och kvadratmeter så det gjorde vi i början. Det räckte inte alls.
2 vuxna i bostadsrätt…
Boende: 11 500 kr (Månadsavgift, el, varmvatten, parkering, försäkring, ränta och amortering)
Mat: 4 000 kr (matlåda nästan varje dag)
Transport: 2 500 kr
Fackavgift/A-kassa: 750 kr
Personförsäkringar: 950 kr
TV: 700 kr
Telefoni: 200 kr (frugans abonnemang, jag har tjänstetelefon)
Gåvor: 700 kr
Kläder: 600 kr
Fritidsaktivitet: 1000 kr (kläder, skor och övrig ”utrustning” för löpning och vandring)
Bilkonto: 5 500 kr (härifrån plockar vi löpande utgifter för bilen, såsom t.ex. tvätt, däckhotell och skatt. Det som sedan blir över här utgör grundplåten till ny bil)
Semesterkonto: 3 000 kr (brukar räcka till årlig resa till julmarknad i Tyskland och en 2-veckors Europatripp på sommarsemestern)