Hur ser dina utgifter ut i grova drag?

Fuskar med den då den står på företaget och är ett nettolöneavdrag. :man_facepalming::slightly_smiling_face:

4 gillningar

Jag har valt att kosta ca 20 i månaden idag. Kan kosta lägre om det skulle krävas, vilket känns bra att veta, men jag har ingen önskan om att dra in på det extra i vardagen om det inte behövs.

Utdelningen från bolaget åker direkt in på ISK, så det blir ett sparande rakt av.

7 gillningar

Det är både skönt och oskönt att ”go back to basics” ibland och syna sanningen i vitögat. Jag är glad för er skull att ert hårda slit ger lön för mödan, men kan ju också vara en delförklaring kring en del lyssnares känsla över ”olika världar-syndromet” på sistone som bubblat fram.

Jag tycker att John Scalzi skriver väldigt bra om det här: How I Knew I’d Made It | Whatever

Cornu skriv en bra utläggning nyligen om det också: https://cornucopia.cornubot.se/2021/10/raljerade-lite-om-bensinpriset-pa.html?m=1

Man kan ha lyckats samtidigt som man fortfarande vet vad ”en liter mjölk kostar”. Jag ifrågasätter inte att du vet det, men du förstår säkert min poäng. :slight_smile:

Sedan ska ni såklart leva det liv ni vill leva och fokusera på det innehåll som ni vill producera, ni är inte skyldig oss lyssnare / läsare något.

4 gillningar

…och prioriteringar har sina. Oavsett vad man köpt för, sin belåningsgrad etc så är det en jäkla frihet att inte sitta i någon banks knä och att veta att även med 80-talsräntor sitter man säkert. :slight_smile:

/mvh, boende i “Storköpenhamn”

18471696

Där vann du tråden @Monica.

Till dig som undrar vad jag menar. Kolla formuleringen:

“Jag har valt att kosta”.

Briljant!

För handen på hjärtat så upplever jag inte mig själv där. Jag är lite ett “offer” (något överdrivet, men ändå) för kostnaderna.

12 gillningar

Ja, verkligen. Jag uppskattar verkligen den feedbacken som ni kommer med. Jag har sagt det innan och säger det igen. Det är otroligt förmånligt att få ha er i forumet som ett “challenge-network” som ifrågasätter, tänker, bidrar och ger feedback. Tack än en gång. :pray:

Tack, ja, kände verkligen igen mig i det. Tack för att du delade.

2 gillningar

Preciis så är det för mig också, även om jag inte lyckats formulera det så briljant som du. Jag har också valt att kosta ca 20”/månad. Det är så skönt med medvetna val. Det är också skönt att vara snäll mot sig själv. Jag jagar inte extrapriser och försöker inte optimera sparkvoten. Trots allt är nuet det enda vi vet att vi har. Jag väljer att njuta av det.

3 gillningar

Ungefärliga månadskostnader (1 vuxen och hemmaboende son 19 år)

Boende (friköpt parhus söder om Göteborg): 7000 kr (allt förutom material för underhåll, ingen amortering)
Bil: 2000 kr (1 år gammal bensinbil, tillkommer värdeminskning och däck)
Mat: 5000 kr
Fackavgift: 500 kr
Tandvård och sjukvård: 500 kr
Övrigt: 3000 kr (diverse abonnemang, extra försäkringar, någon teknikpryl ibland)

1 gillning

Jag tror väl detta är ett val som de flesta sparare måste göra. Man måste balansera kostnad mot tid, hur mycket mot när. Iofs, om man redan valt ett “när” så får man ju ta vad det blir :smiley:

2 gillningar

Väldigt bra länkar, tack, Innan vi flyttade till Sverige förra året gjorde jag en uppskattning där jag landade på runt 50000 i månaden, jag jämförde även med konsumentverket och lite andra källor - dels för att inte missa något och dels för att jag var lite osäker på kostnadsnivån i Sverige på vissa saker.

Så här 1.5 år senare så verkar vi ligga ungefär på detta i totalen, har dock inte kollat post för post ännu och kommer nog inte att komma mig för att göra det heller om jag ska vara ärlig så länge inget drastiskt händer. Tippar dock på att vi ligger under på klädkontot, men över på bil & hus på grund av elpriser i Skåne och bränslekostnader.

(…och satan i gatan vad frisörer är dyra, och dessutom svårt att hitta någon vettig!)

6 gillningar

Ingen aning, vi sparar ca 20k per månad resten är månadsutgiten dvs ca 35k.

1 gillning

Bra jobbat att hitta boende i NYC inkl utilities för $2000

1 gillning

Håller med. Det är hård prioritering som ligger bakom att hitta boende för den summan i någon av storstäderna om man nu inte har tur och får en rent controlled lgh.

Vilka uppoffringar gjorde ni? Längre bort från stan? Mindre yta? Lägre standard?

Det är ju faktiskt helt ok. Vi kommer att hamna runt $3500 (västkusten) för en vettig lgh om vi inte bestämmer oss för att bo hos svärföräldrarna tills vi köper något.

I see. Så om det inte syns så räknas det inte?
Ska köpa muffins till frukost och blunda när jag äter dom!! Smart! :grin:

3 gillningar

Det var en chock för mig också när jag flyttade till Sverige så jag förstår perfekt vad du menar. Hittade till slut en vettig som tar 180 kr :joy:

1 gillning

:joy: Tänker att jag behöver dra linjen någonstans.

Kanske felaktigt, men det blir ju klurigt då linjen behöver dras någonstans och jag räknar t.ex. inte företagen, utdelning eller så. På samma sätt är ju en hel del av ränta/amortering hänförd till att jag ligger med en belånad position på marknaden och inte enbart huset, så det är lite plus/minus.

Nu blev jag ledsen… :cry:

1 gillning

Jag har aldrig gjort en hushållsbudget eller ens en sammanställning över vilka kostnader jag har. Det fyller ingen funktion. Alla mina periodiska utgifter är nödvändiga. Jag måste betala avgiften till brf. Jag har en billig och snål bil, jag kör nästan bara nödvändiga körningar. Jag handlar på Willys och äter upp all mat. Jag äter det jag vill och tänker inte leva på potatis och morötter.

Jag ”klipper” mig själv. Mina kostnader för internet, försäkringar och annat småkrafs går inte att påverka märkbart.

Det enda som verkligen gör någon skillnad är hur mycket övrigt jag konsumerar. Dvs kläder, prylar, restauranger och resor. Där kan det slå med flera tusen mellan olika månader.

Min sparkvot är ofta 40-50% månadsvis men sen köper jag en kostym eller gör en resa en månad och sparkvoten blir kanske noll den månaden. Varför skulle jag budgetera det? Enkel överslagsräkning räcker för att bedöma hur min privatekonomi utvecklas.

7 gillningar

Ja du, dinkare är en svunnen tid, tur man inte räknade på investeringskostnaden för barnen :rofl: Vi har typ samma inkomst men med småbarn villa och volvo, dock spara vi ändå också ganska lika mycket. Jobba nära och och ett hyfsat billigt boende gör en hel del.

Jag funderar också på om deltidsarbete för att höja livskvaliteten med familjelivet kan räknas som en kostnad, :thinking: utan barn hade jag jobbat heltid