Det skulle vara lite komplicerat att göra det. Brände en halvtimma på det nu och kom bara en liten bit på vägen.
Jag har byggt upp vårt ekonomiska system influerat av olika böcker etc som jag har läst genom åren. Bland annat Automatic Millionaire, Dave Ramseys kuvertmetoder och Pay Yourself First. Bakgrunden är att jag och min fru Emelie, tidigt märkte att våra ökande inkomster gjorde lite skillnad i sparandet. Alla influenser ledde till att jag skapade en modell som bygger på några grundprinciper:
- Spara först
- Gör alltid en årsbudget och periodisera kostnaderna
- Rör aldrig autogirokonton (dvs ta inga pengar från dem manuellt)
- Lön och andra ersättningar går alltid in på ett konto som vi endast hanterar automatiserat. Vi betalar alltså ut vår “lön” själva på valfri dag i månaden (annars har jag 25:e och frun 27:e). Vi sparar lite extra på kontona för att täcka karens och sjuklön. Det här gör också att “livsstilsinflationen” hålls tillbaka. Bara med en uppdaterad budget och stående överföringar så ändrar vi hur mycket vi spenderar. Det här var väldigt användbart under perioder när vi hade väldigt varierande inkomster (frun jobbade timmar och jag hade enskild firma).
Kuvertmetoder (eller kuvertkonton i våra fall) gör att det alltid är väldigt lättöverskådligt vad vi har pengar till. Vi sätter t.ex. in 600 kr var till våra respektive klädkonton, det är då väldigt lätt att veta om man “har råd” att köpa en jacka för 2000:-
Eftersom vår metod gör att pengar aldrig ackumuleras på konton man använder för köp och betalningar av t.ex. Klarna så fungerar periodiseringarna väldigt bra.
Om du är nyfiken på hur det ser ut i detalj så finns det mer här: