Meddelande när bankkonto är under en viss nivå

Har satt upp automatiska dragningar och autogiro från ett konto. Det funkar väldigt smidig. Så smidigt att jag ibland inte kollar så ofta.

Olika priser går upp över tid och den automatiska insättning jag har till kontot måste därför höjas efter hand, för att saldot till slut inte ska bli minus. Skulle därför vilja ha en varning om när det börjar bli lite pengar på kontot. Den idé jag kom på nu är följande, givet lägstanivån X kr.

• Konto A har dragningar med autogiro etc. i slutet av månaden.
  • Konto B är ett tomt sparkonto.

Sätt upp dessa automatiska överföringar i början på månaden:

• A → B, X kr
  • B → A, X kr någon dag senare

Då borde jag få meddelanden från banken om transaktionerna misslyckades pga lågt saldo.

Vad tycks? :grin:

(Här kan man läsa om mitt tidigare experiment med att försöka göra en automatisk överföring som tömmer ett konto helt Konto med stabilt saldo över tid, trots varierande dragningar )

1 gillning

Jag har också en stående överföring till ett konto där autogiro dras varje månad. Då jag ändå har en excel över alla utgifter så låter jag posterna för autogiro summeras i ett eget fält minus den stående överföring. Behöver jag justera en enskild autogiropost ex ränteutgifter, då ser jag snabbt om den stående överföringen behöver justeras eller ej. Låter den stående överföring vara ett par hundra över summan av utgifterna, så räcker det ofta att bara justera en gång om året. Kanske inte riktigt det du var ute efter men så har jag löst det för min del.

1 gillning