Det som ska betalas går på automatiskt autogiro. Det som ska sparas går på automatiskt månadssparande. Egentligen inget mer som görs, har inget företag eller dylikt.
Jag måste gå in och kontrollera om maken har kommit ihåg att betala ut lön till sig. Tjatar jag inte på honom kommer ingen lön.
Allt annat sker automatiskt. Vet inte riktigt varför maken har det så här. Men han vill det. Och jag vill ju gå in så det stör mig inte så mycket heller.
Jag kör e-faktura och sparar till ISK automatiskt, men jag betalar och köper fonder manuellt. Jag tycker detta är nyttigt för det tvingar fram att jag faktiskt har överblick över slantarna och vad jag faktiskt betalar och sparar.
Min sparstrategi är dessutom en momentumvariant i det lilla, det kräver att man väljer manuellt.
Alla fakturor kommer digitalt. Jag har ett intresse i att varje månad sitta och räkna och flytta pengar mellan konton osv.
Jag vill ha ett stopp i pengaflödet på Mitt lönekonto.
Sedan så sitter jag och frun varje månad vid lön och gör kassabok och ser över vår ekonomi.
Alla försäkringar, sparande/investeringar, bolån, a-kassa, fackavgift och abonnemang som har i stort sett samma belopp varje månad och som också kommer VARJE månad, dras via autogiro, direkt från vårt lönekonto.
Övriga räkningar som har/kan ha lite för olika belopp varje månad (t.ex. elräkning, våra respektive kreditkort och bränsleräkning) kommer som e-faktura och jag bokar in dem själv, dessa betalas från ett räkningskonto. Det skulle givetvis gå att ha autogiro på några fler räkningar men jag kan finna det nästan lite “rogivande” att boka in dessa räkningar själv, det är ju faktiskt inte alls så jobbigt att boka in en e-faktura. Känns som att jag har lite bättre koll på vad vi har för utgifter respektive månad när jag gör så här, än om allt skulle gå via autogiro. Jag ser på det här sättet snabbare hur mycket extra jag kan sätta in på sparandet eller hur mycket extra vi måste sätta in på räkningskontot för att täcka utgifterna. Tycker att vi får en bättre sammanställning på vad vi betalat till respektive mottagare när man betalar en e-faktura än om man har det via autogiro. Har tyvärr inte hittat något bra sätt för att få en sammanställning av vad vi via autogiro betalat till respektive mottagare (går givetvis föra kassabok vid sidan om men då är det ju helt plötsligt inte så automatiserat )
Visst är det lite intressant att läsa om hur vi alla har funnit VÅRT sätt att göra
Kontrollfreaken i mig avskyr autogiro. Jag känner nämligen stort behov av att både kolla belopp och bestämma datum av alla överföringar från mitt konto. Det har hänt mig lite för ofta att fakturor plötsligen inte stämde och jag fick ringa efter. Näst intill alla företag använder sig såklart en automatiserad hantering och de kommer aldrig märka att de skickar ut fel. De finns ju en anledning varför “betalning via autogiro” oftast är ett snäpp billigare.
Precis som några andra här på forumet händer nästan allting för mig på lönedagen. Då får jag in min lön, betalar alla mina fakturor och investerar resten. Banken märker knappt att jag har ett konto hos dem under resten av månaden.
Min lösning är alltså långt från automatiserad men ändå hanterbar och överskådlig.
Nackdelen är att man måste kolla och anpassa varje e-faktura som kommer in. Fördelen är att jag får leka med mina pengar en gång i månaden och samtidigt får stenkoll på min ekonomi.
Ganska automatiserat.
Alla räkningar på e-faktura (som jag godkänner manuellt).
Allt bassparande med automatisk överföring och köp av fonder.
Men eftersom inkomsterna varierar mellan månaderna så blir det lite manuellt pillande. Nån vecka innan lön så brukar jag också följa upp budgeten och spara undan mer pengar om det finns för mycket “över”.
Det enda som jag inte har automatiserat är en faktura från sotaren.
Ännu får jag den i brevlådan och behöver lägga in den manuellt.
Brukar ringa då och då och fråga om e-faktura men det går lite segt.
För ett år sen skulle de börja skicka den bokade tiden via sms, får fortfarande ett utskrivet brev.
Dock så är det endast tre gånger om året och är ju trevligt att få lite post ibland i denna digitala värld.
Stående överföring från lönekontot till räkningskontot + konto för större budgeterade regelbundna kostnader typ, sl-kort, fritidsaktiviteter och kläder.
Autogiro på små regelbundna poster så som a-kassa, fackavgift och bredband.
E-faktura, som måste granskas, på el, hemförsäkring och CSN.
Får faktiskt hyresavierna på papper i brevlådan en gång i kvartalet. Vill inte ha en så stor utgift på autogiro och går inte att få på e-faktura så då får det bli på papper iom att de inte tar någon avgift för det.
Sparandet sätter jag över själv varje månad. Ger mig en liten kick att se hur mycket jag kan sätta över, vilket är dryga 50% av nettolönen.
Så en väldigt blandning av mycket automatiserat och väldigt manuellt. Det ända jag skulle vilja ändra på är att få hyresavierna på e-faktura, men tar inte lång tid att skanna in fakturorna i min bankapp så låter vara så länge
Jag får panik på autogiro och undviker det som pesten. Jag vill betala allt själv och göra alla överföringar och allt annat själv. Dels handlar det om någon form av kontrollbehov, men också att jag är mer “rädd om pengarna” när jag faktiskt ser dom komma in och ut från kontot, det triggar snåljåpen i mig.