Autogiro med maxbelopp?

Har någon bank en funktion för att ställa in hur mycket som får dras via ett autogiro per månad?

Gillar att ha koll på utgifterna och skulle vara väldigt trevligt om jag fick ett meddelande och “vill du höja gränsen (tillfälligt)” om något blir högre än förväntat (t ex hyra, feldragning, förening som höjt utan att informera, el). Eller kanske bara en varning: "Nu har du använt upp månadens surf elbudget. Pytsa in mer på kontot. "

Ett bankkonto per autogiro är ju teoretiskt möjligt, men min bank tillåter bara ett fåtal konton. Sen vill jag nu inte veta för sent att en betalning inte gick igenom :sweat_smile:.

1 gillning

Vad hindrar dig från e-faktura? Det är ju ganska smidigt och du får koll på utgifterna genom att du själv trycker på betala knappen.

5 gillningar

Håller med om att e-faktura är smidigare. Där kan man själv sätta ett maxbelopp som godkänns automatiskt.

1 gillning

Under den här tråden diskuterar vi autogiro och kontra e-faktura.

Jag personligen föredrar e-faktura före autogiro.

3 gillningar

Då kanske ni fråga snarare är: Vilka banker har:

• Automatiskt godkännande av nya e-fakturor
  • … med en gräns för maxbelopp per leverantör.

Bubblare:

• Skickar mail (eller sms) när man får en ny e-faktura.
  • Försöker dra fakturan direkt när den kommer in och varnar om det inte går?

Anledningen till att jag inte vill godkänna varje faktura själv är att jag vill att det ska ske automatiskt, så jag slipper logga in på banken och greja. Min kontroll blir istället regler för automatiska begränsade betalningar.

2 gillningar

Jag personligen har Swedbank och sparbankerna som huvudbank, så jag lyfter upp den som bank.

Det finns något som heter autobetalning, men då betalas den på förfallodagen. Vill inte har det så, då jag vill betala fasta utgifterna så fort jag får lönen.

Det finns något som heter beloppgräns vid överföringar. Detta gäller endast överföringar med andra bankkonton.

Undantag med beloppgränsen

• Det gäller ej för egna överföringar mellan sin egna konton

• Betalningar till bankgiro och plusgiro

• Köp via kort både i butik och online

Jag får notiser både som e-post och appen när en e-faktura har skickats till mig.

Något som begränsar överföringar som du önskar finns inte hos min bank. Ev kan någon annan bank har det.

1 gillning

Förstår vad du säger men det tar utan att överdriva mindre än två minuter, från början till slut, att gå in och godkänna E-fakturorna innan de dras i slutet av månaden.

Är du effektiv kan det säkert ta en minut eller mindre, per månad.

Fördelen med E-faktura är att du automatiskt får ett underlag du kan titta på om beloppet känns orimligt, men det är inget man måste titta på om man inte vill.

Från LF får jag avisering både via e-post och app att det finns E-fakturor att godkänna.
Dock tror jag att jag måste godkänna dem manuellt.

2 gillningar

Intressant. Har försökt med e-faktura på LF, men fick inga meddelanden utan var tvungen att logga in och kika :thinking:. Vet du om du gjort något val för det?

Minns inte men jag gissar att du bara går in under inställningar och notiser och aktiverar.

Nordea uppfyller detta

1 gillning

Jag undviker autogiro helt eftersom man inte ser kommande transaktioer. Det enda jag har på autogiro är påfyllning av ICA-kortet. De erbjuder tyvärr inte e-faktura.

Kör e-faktura på allt. Det är tydligt och bra.

4 gillningar

@Passiv Tycker inte jag hittar en inställning för det :frowning: . Kollat hemsida och app.

Såhär skrev Länsförsäkringar till mig 2021, men jag kan testa att fråga igen:

Meddelande från Länsförsäkringar

14 dec 2021

Tack för ditt meddelande! Det där [notiser vid olästa meddelanden] är en avisering du får när vi har skickat ett meddelande till dig. Det finns tyvärr inget funktion för att få ett mail varje gång en E-faktura skickas till dig.

@MrHa Ah, bra poång. Jag ser två kommande autogiron redan nu, men det kanske spelar in att de är på fast månadsvis summa.