Tecknade en försäkring hos Folksam, fick reda på sista stund endast erbjuder autogiro som månadsbetalning. Ifall man vill betala e-faktura hos Folksam går det endast betala utifrån kvartal, halvår och helår. Jag blir tvungen att välja autogiro ifall jag ska betala per månad.
Nackdelen med autogiro det måste finnas pengar på kontot, ibland glömmer man överföra, detta gör betalningen flyttas näst kommande månad.
Fördelen med e-faktura att man kan välja datum, man blir tvungen att godkänna betalningen och jag föredrar att betala mina räkningar samma dag som lönen kommer.
Alternativet är att betala kvartalvis bara för att kunna få ta del av e-faktura.
Jag undrar varför Folksam inte erbjuder e-faktura per månad? Är det för dyrt för Folksam?
Inte helt förvånad. Hade med Folkskam (som de tydligen också kallas ) att göra i ett dödsbo förra året och var inte så imponerad över deras digitalisering. Lite 80 tal kändes det som.
Inte heller direkt imponerad över att de - efter att vi sagt upp försäkringen - skickade ut ”nyteckning” av försäkring som såg precis ut som en faktura! Lätt att lura gamlingar att betala in igen kanske. Dock inte snyggt.
Skadehanterarna tyckte jag däremot gjorde ett gediget jobb. Så min kritik riktar sig mer till front end delen och hur de marknadsför sig mot tidigare kunder.
PS: Jag hade tagit helårsfaktura för att slippa admin så ofta. Bara att dra ut tanden med ett ryck