Det här är nog självklart för de flesta, men jag skriver det ändå, för de som kanske missat det, som jag.
Jag kör det mesta på autogiro och e-faktura och har haft Preem-kort sedan 2019. Skulle in och uppdatera kunduppgifter på Ikano bank (som sköter faktureringen på Preem-kort) och såg då att de tar ut 30 spänn i avgift per faktura. För e-faktura! Vilken scam!
Efter att räknat på det, visade det sig att fakturaavgiften kostat ca 1/3 mer än vad jag fått i bonus.
Visst, jag har mig själv att skylla. Dels borde jag kanske sett detta tidigare och dels står det ju säkert någonstans i det finstilta när du tecknar kortet. Men hur är det skäligt att ta ut en administrationsavgift på 30 kr per faktura (de gör det för både autogiro och e-faktura) år 2024? Äckligt!
Så, jag ville egentligen bara säga, se över era autogiro och e-fakturor så ni inte ligger och betalar hutlösa nonsens-avgifter.
Edit-tillägg: jag har alltså förlorat ca 500 spänn hittills på att ha Preem-kort
Edit: förtydligande - jag pratar om Preem privatkort, inte Preem mastercard.
Ett företag som har en adminavgift för autogiro betalning är Volkswagen finans. De menar på att det finns administrativa kostnader för autogiro funktionen, men e-faktura har inte administrativ avgift.
Ett annat företag som jag också blev ställd var operatören Tre, som hade en avgift på 50 kr när fakturan skickades via Kivra. Men när fakturan skickades via e-faktura eller användning av autogiro så var det kostnadsfritt. https://community.tre.se/faktura-50/kivra-5426
Pappersfaktura fattar jag varför det kostar, det blir en större arbetsprocess för företaget.
Jag vill också understryka att jag förstår att det finns utgifter förknippade med att hantera fakturor. Men 30 kr per kund och autogiro/e-faktura är inte försvarbart. Inte nånstans.
Tycker det generellt är helt sjukt att man ska behöva betala för faktura. Borde införas någon lag, som förbjuder detta. Vad är nästa steg, betala för kvitto?
Kan tillägga lite off topic att med TRE får man fortfarande fakturan på brev hem varje månad men där det också står “Tack för att du betalar med autogiro”, men det kostar inget extra
Hm, stämmer detta? Har också Preem Mastercard men kollat fakturorna och finns ingen sådan avgift och det framgår även av villkoren att e-faktura inte har några avgifter.
Om man däremot väljer att delbetala kostar det 25 kr per faktura, även digitala. Är man Preem Mastercard Medlem kostar det 29 kr per månad för krediten.
Dålig jämförelse… Ett vanligt brevporto är idag 18 kr. 2.20 är helt klart under självkostnadspris och säkert bara en kostnad de tar för att inte alla ska vilja ha brevutskick. Men hatar såklart faktureringsavgifter. Fakturering ska ingå i priset man betalar för varan/tjänsten men jag kan acceptera en kostnad vid brevutskick om kostnadsfria alternativ finns.
Irriterande! Jag förstår att de tar ut fakturaavgifter för att täcka vissa kostnader och styra till billigare alternativ men det billigaste bör ju vara utan avgift.
Läste du den länkade artikeln? Siffrorna är visserligen från 2013, men Transportstyrelsens genomsnittskostnad per beskattad passage var då bara 2 kr, och det är inklusive samtliga kostnader för att underhålla systemet och driva kundtjänsten mm. Transportstyrelsen betalar självklart inte 18 kronor per brev. De skickar 750 000 brev varje månad. De breven skriver de naturligtvis inte ut själva så att distributören måste hämta dem, utan de skickas digitalt och skrivs antagligen ut och kuverteras lokalt.
Jag tycker att det beror på vad man köper. Abonnemang med relativt fasta kostnader eller dyrare inköp känns det mindre relevant på med aviavgift (eller fraktkostnad) specad, och om ibland är det förmodligen mest för att få ett lägre jämförelsepris. I jämförelsepris borde totalkostnaden framgå tydligt. Samtidigt om jag köper något via ehandel som säljer olika dyra varor och jag beställer tex en skruv för 2 kr förstår jag att det är svårt att baka in alla kostnader i priset. Säljaren kan välja att ta förlusten på små beställningar, men det är ju också lite orättvist.
Tack för tipset. Tyvärr är det så att många företag fortfarande 2024 sköter sin matchning med en inhouse lösning. I bland till och med manuell matchning. Jag jobbar på Billogram som tillhandahåller tjänster för att lösa detta. Vi tar betalt en liten slant av företagen per utskickad faktura typ 10 sek + extra om de går via brev eller liknande. De flesta företag som jobbar med egna lösningar sparar väldigt mycket på att byta över till oss. Kan dock konfirmera att kostnaderna för egna system / manuell hantering är betydligt högre än 30 sek per faktura.
Det jag lärde mig på ekonomiutbildningen för väldigt länge sedan, var att om man accepterar/betalar fakturaavgiften första gången man får fakturan så har man godkänt det och får betala den i evigheter.
Jag fick nyligen en faktura från vårdcentralen 100 kr för receptförnyelse och 50 kr i fakturaavgift. Jag betalade 100 kr och nästa gång var fakturaavgiften borta!
Nu för tiden lägger företagen in en standardformulering gällande fakturaavgift när man skriver på avtalet. Då måste man betala, annars lär man få påminnelseavgifter alternativt inkasso om man har otur.