Skälig kostnad för en fakturaavgift

Företag får ta ut en administrationsavgift för att hantera en betalning, så länge det står i avtalet mellan dig och företaget. Fakturaavgiften ska vara skälig och motsvara den faktiska kostnaden som företaget får för att hantera betalningen (källa: Regler för fakturor och påminnelser | Konsumentverket).

Att ta avgift då man ställer ut en faktura med Rot-avdrag, där man får 30% ”rabatt” på arbetstiden, medför det en mängd skälig administration för företaget? I det här fallet tar företaget fakturaavgift om 50 SEK/faktura. Är det någon som vet vad det är som tar tid för företagen som hanterar Rot-avdragen?

Edit: fakturan redan betald och är OK med det, är bara nyfiken på vad administrations kostnader faktiskt går till😅

låter fruktansvärt billigt

Berätta gärna mer, vad är det man faktiskt gör som företag för att hantera rot-avdragen?

50kr för en faktura är tråkigt men inte orimligt eller olagligt.

Många kör med det, speciellt för pappersfakturor så att det blir en morot för kund att byta till elektroniska fakturor som är billigare och bättre att skicka.

Vissa leverantörer (tänker specifikt på ett leasingbolag) tar ca 100kr fakturaavgift även om fakturan kommer elektroniskt och inte på papper.

Om vi antar att personen som sitter och administrerar faktura och betalning kostar företaget 400kr/timme så behöver den sitta 7,5min för att komma upp i 50kr.

Det låter inte orimligt.
Lägg på 10kr för porto och kuvert om det är en pappersfaktura.

Alt. några kronors tillägg för att skicka elektroniskt då det oftast finns en transaktionsavgift som leverantören betalar till annan part.

Med ovan sagt, hade de bakat in 50kr i priset och inte särredovisat det hade du förmodligen inte tänkt på det alls.
Så gör nog de flesta om det inte rör sig om pappersfakturor där man vill styra kund mot andra alternativ.

1 gillning

Faktureringsavgift är ett himla ofog… För mig att de börja me typ 5 kr någon gång på 80-talet… Någon ekonom som som tyckte de va bra å ta ut en avgift…
Har själv aldrig tagit någon faktureringsavgift… De är mitt intresse att få betalt…

2 gillningar

Tack för era svar. Och min ursprungsfundering kvarstår - vad ingår i de själva administrativa uppgifterna när ett företag ansöker om rot. Jag gissar ju men kan tänka mig att det är en blankett eller register som fyllas i elektroniskt eller per post…eller?

Det är självklart att det är mer hantering att ställa ut en faktura innehållande Rot/Rut. Fakturan ska innehålla fler uppgifter som på något sätt måste registreras och bokföras, det går alltid härleda till en kostnad för tidsåtgång. Sen ska utställaren begära, ta emot och bokföra ersättning från Skatteverket, också extra tidsåtgång.

Sen är det nog ofta så att utställaren kan ha ett högre pris på sina tjänster ifall de omfattas av Rot/Rut och den delen skulle definitivt kunna motivera att de inte lägger på någon administrativ avgift, men de flesta vill ju ha betalt så mycket som möjligt…

1 gillning