jag är i en dialog just nu gällande ett uppdrag. Det jag tänkt på är det här med avgifter som konsultmäklaren tar. Om vi för enkelheten skull säger att mitt pris är en timtaxa om 1000 sek.
Mäklaren tar 10%.
Överenskommelse. Jippie!
Vad innebär det här egentligen…?
Fakturerar jag mäklaren 1000 sek/h och mäklaren fakturerar mig 100 sek/h?
Eller fakturerar jag mäklaren 900 sek per timme och sedan går vi vidare i livet?
Känns spontant som att det är momsen här som skiljer och att du med alternativ 2 reducerar dina faktiska kostnader enormt, men bara på papper förstås.
Punkt 2 är det som gäller.
Du fakturerar konsultmäklaren det du ska ha, konsultmäklaren fakturerar kund den timtaxa ni kommit överens om.
Mkt bra och viktigt att de är tydliga med sin andel och du därmed vet/bör veta vad kunden betalar (vissa mäklare försöker hålla det hemligt & ibland även öka pris mot kund över tid utan att öka utfall mot konsulten, vilket förstås inte är OK (snarare borde motsatsen gälla dev kostnaden för mäklaren minskar ju ju längre man har ett uppdrag))
10% är en rimlig nivå i IT branschen.
Har du hittat uppdraget helt själv (men kund kräver fakturering via mäklare sk utpek) bör det vara lägre och om du är riktigt länge på ett uppdrag bör de kunna sänka procenten.
Tex har jag haft ett långt avtal (9mån) på 10% där vi kom överens om 5% om jag blev förlängd efter det.
15% är ocker. Hela affärsmodellen med att plocka procent år ut och år in utan motprestation är absurd, föreställ dig om en fastighetsmäklare skulle ha årlig provision för varje år du bor kvar i villan. Vid förlängning av uppdrag/utpek tar Ework/verama 0,7% så går man inte direkt via dem ska nästa blodigel lägga på 5-10% till för att hantera en faktura i månaden. Dags för en sanering av denna lycksökarbransch.
Om du hittat uppdraget via dem så är det inga 0,7% de tar utan det kan vara 20%. Du har antagligen ingen koll på vad kunden betalar till Ework och tror att de endast får 0,7%.
0,7% är deras fakturerings- & handläggningsavgift. Sen kan det finnas en stor dold utgift du aldrig får reda på.
Vad kunden betalar ska vara transparent för konsulten i alla sunda konsultbolag, jag skulle aldrig skriva på ett avtal utan den uppgiften. Jag betalar i dagsläget 0,7% för faktura/admin, dock ej via Ework.
Vad är det för “faktura/admin” om 0,7%? Du sköter väl din egna faktura/admin till konsultmäklaren. Är det då för att du inte ska fakturera kunden som dom tar ut ett avgift eller vad omfattar avgiften ens ifall de hänvisar till faktura/admin?
Plus hantering av utlägg, med kvitton etc.
Det är för att slutkunden ska kunna få en detaljerad faktura samt att de kollar att rätt moms har angetts (extra viktigt med utländska utlägg).