Vad får ni ut kontra företagets fakturering?

Efter en kort diskussion hemma så blev jag nyfiken vad andra får ut i fickan (efter skatt osv) per timme, kontra vad företaget man är anställd på fakturerar per timme.

Jag får ut ca 1/5 av vad mitt företag tar per timme för mina tjänster, ca 21%. Jag undrar om det är lite, normalt eller mycket? Känns inte som mycket i alla fall…

Min sambo får ut ca 25%.

Vi har helt olika jobb och bransch.

Hur ser det ut för er?

Är det inte bättre att separera vad som är skatter och vad företaget får ut?
Annars kommer ju högre och högre lön innebära mindre och mindre andel. Både p.g.a. pensionsinbetalningar och progressiv skatt?

Min bruttolön är ca 38% av vad min chef fakturerar per timme (27% netto). Det är nog inte så lite om man har i åtanke att företaget ska betala arbetsgivaravgift, semesterlön, sjukpenning etc. Utöver det har vi en bil full med verktyg per två man (snickare).
Min chefs lön består nästintill enbart av påslag på material och det som vi gör i vinst på fastprisjobb.

Jobbar som managementkonsult. Hade en mentor ett tag som sa att det är enligt att förvänta sig runt 1/5 till 1/4 av det man fakturerar i lön. Dvs inte inräknat sociala avgifter, pension osv.

Sen beror det såklart på. Desto mindre företaget är, desto mer beroende av just dina intäkter, och därmed kanske man kan förvänta sig en större andel.

Graden av vad man får ta del av stiger också med senioritet, då man kanske fakturerar relativt färre antal timmar, men bidrar med annat värde istället.

<insåg att det inte var ett relevant inlägg i tråden>

När jag var konsult på ett av våra större konsultbolag fakturerade jag kund 800 SEK/h och hade en månadslön på 38 000 SEK. Det innebär att bruttolönen var ~28% min månadsfaktura.

När jag började som trainee på PA/PR-konsult fick jag ut drygt 5 procent av det jag fakturerade.

För att du ska få en uppfattning om hur det kan se ut i ett konsultbolag:
Månadslön: 50 000 kr 》timlön ca 295 kr
Sociala: 31,42 %
Tjänstepension inkl. skatt: ca 10 %
Semesterersättning: ca 12 %
Ger timkostnad på: 295 × (1,3142+0,1+0,12) ≈ 450 kr

Utöver detta ska din intäkt täcka upp för diverse övriga direkta eller indirekta kostnader så som dator, programvara, lokalkostnader, marknadsföring, konferenser etc och framförallt att inte förglömma vilket kan slå ganska hårt på lönsamheten, hur mycket administrativ och säljande personal företaget har. Dvs personal som inte fakturerar något. Har ni exempelvis en sådan person per 5 fakturerande personal blir det ju en ganska stor extrakostnad där att ta hänsyn till.

Hur som räknar jag med en ytterligare kostnad på cirka 150 kr per timme för att täcka upp för dessa kostnader. Dvs total timkostnad på ca 600 kr för en anställd med månadslön på 50 000 kr.

När man sedan ställer detta i relation till sin egen timtaxa mot kund är det även väldigt viktigt att tänka på beläggningsgraden. Dvs hur många av dina arbetade timmar som du kan fakturera kund. Vanligtvis brukar man räkna med en beläggningsgrad på ca 80 %. Dvs övrig tid går åt till utbildningar, administrativa uppgifter, dötid mellan projekt etc.

Har man då en timtaxa mot kund på säg 900 kr ex moms så drar man ju alltså in 900 × 0,8 = 720 kr i timmen åt företaget vilket ger en vinst per timme på 720 - 600 = 120 kr och vinstmarginal på ca 16 %.