Jag har av och till sparat i både fonder och aktier. Ibland har jag haft automatiserat sparande på kanske 10% av lönen eller så. Det har fungerat hyggligt men det har ju inte ”tagit bort” behovet av att hantera ”överskottet”. De flesta månader har jag haft en betydligt högre sparkvot än 10%, även om det har varierat.
Nu bor jag utomlands och det innebär att jag höjt min inkomst rejält samtidigt som kostnaderna är ganska låga. Potentialen att spara är stor. Samtidigt bygger hela min ekonomi på kreditkort och där kan ju saldona variera lite.
Jag undrar nu hur ni som har liknande förhållanden (=hög sparkvot) rent praktiskt gör för att minimera ”handpåläggningen” kopplad till sparandet. Hur får man det hela maximalt automatiserat?
Om du har någorlunda samma inkomster och utgifter varje månad så borde det inte vara så svår? Bara sätt autospar på så pass mycket att du bara får den summan du vill ha kvar över?
Men varierar inkomster och utgifter med 10-tusentals kronor varje månad så blir det nog svårt, då får man manuellt föra över sparandet.
Frågan handlar inte om autogiro eller om kostnaderna är samma. Det är helt givet att de inte är det. Min fråga är mer om någon hittat på någon sorts rutin, system eller princip för att organisera sparandet via någon kombination av autogiro, regler och rutiner.
Jag tänker som exempel att 30% procent av inkomsten via autogiro går in i X-fonden den 26:e och allt övrigt överskott går in på sparkontot (buffert) upp till ett saldo motsv. Y månadslöner. Är bufferten ”full” så går överskottet istället manuellt till X-fonden den första i månaden.
Ovanstående är alltså en sorts skiss på ett system. Min fråga är om någon har hittat på ett liknande system som de är nöjda med och hur det i så fall ser ut.
Nu har jag nyligen också flyttat utomlands och uppläggen är lite annorlunda med bankerna här än Sverige, så det här är mer hur jag hade det än har det. Men tanken är att snart ska det styras upp
Lönen kommer in på kontot 25e(ish)
Den 26e dras pengar från lönekontot enligt nedan till separata konton
För investeringskonto. Fondsparande på separat bank (fast siffra)
Fonderna är automatiskt investerade på förbestämd fördelning. Inte av kapital utan procent. Typ 25% går till Fond A, 10% till Fond B osvosv till 100%
För gemensamkonto med separat kreditkort (beräknad konsumption baserat på historik, justera oregelbundet vid behov)
För buffert (fast siffra, långsam uppbyggnad av redan OK nivå)
För resekonto (fast siffra, för att semestern inte ska kännas som lika stor käftsmäll, likväl som det blir en ungefärlig bud )
Nöjeskonto (fast siffra för att våga unna mig det jag faktiskt vill köpa. Ibland tog jag bara därifrån när jag handlade. Ibland tog jag 50%)
Efter alla månadsräkningar har blivit betalade återstår endast endast en liten del av lönen. Denna del brukar ofta inte röra sig så mycket då den är mest till för övrig konsumption. Typ en fika, mindre inköp, öl-kväll eller restaurang.
Allt detta sker via enkla, automatiska banköverföringar mellan mina egna konton.
Överblick av kontona behöver väldigt sällan göras. Men såhär har jag gjort i 10år också. Så jag har hyfsat bra känsla av hur mycket som går åt på vardera del.
Hade tidigare ett konto för lägenhetsrenovering också då jag hade bostadsrätt.
Den enda handpåläggningen jag har är att när lönen trillar in brukade jag föra över det som var överskott från månaden innan till ett “överskottskonto”. Ibland behövde jag pytsa in från den till mitt lönekonto om det var större investeringar som ej klassas in i grupperna ovan.
Blev Överskottskontot för stort, skickade jag det till investeringskontot. Ofta kanske 50-75% av vad som låg där. Gjordes kanske en gång i kvartalet/halvår/år. Beroende på hur mycket jag hade slösat.
Jag tror inte att detta går i svenska banker i alla fall. Det optimala vore isf om man kunde vid ett visst datum tex den 24e i månaden ta 100% av det som är på lönekonto och göra en automatisk överföring. Men så vitt jag vet går det bara att automatisera i ett fördefinierat antal kronor, inte i procent.
(Om du bara hade velat ha pengarna på sparkonto med bättre ränta och fria uttag hade du ju kunnat göra tvärtom och föra över allt eller stora delar av lönen dit och betala kreditkort från det kontot. Men antar att du vill investera dem på börsen?)
Vet att Nordea för några sedan hade så man kunde sätta en gräns på hur mkt som skulle finnas på ett konto.
Sedan fördes överflödet över till utsatt konto (spar) detta funkade mkt bra!
I den perfekta världen hade man ju därefter haft ett liknande upplägg till ett isk med procentuell placering till fonder av insatt belopp (som det funkar med ppm) Men i banken jag har nu är det tyvärr bara belopp i kr som gäller.