Automatisk sparande med varierande summa

Jag har under en tid försökt att automatisera mitt sparande så långt jag kan.
Jag använder både ISK på swedbank, Nordnet och Lysa.
Nästa steg för mig är att hitta en fungerande lösning på de där pengarna som ”blir över” när månaden är slut.
Min tanke för detta är så här:
Direkt vid varje löning har vi en automatisk överföring från löne/kortkontot till ett buffertkonto, så vi alltid har samma summa på lönekontot
Från buffertkonto görs sedan alla planerade månadsspar.
Jag vill sätta ett datum och en maxgräns på mitt buffertkonto för att investera denna summa.
Problemet är att jag vill inte ha detta sparande på en fondrobot utan jag vill själv välja fonderna för att få till en lite högre risk.
Då summan inte är samma från månad till månad hittar jag ingen bra lösning.
Finns det någon som kommit på en lösning som kan funka?

Jag gör en banköverföring (eller swish) till mitt Nordnet ISK, sen går jag in på mitt månadssparande och gör ett engångsköp. Blir då semiautomatiskt, 2 manuella förfaranden.

Vill du ha det helt automatiskt så är nog fondrobot enda alternativet mig veterligen.

1 gillning

DanskeBank har i alla fall en funktion som heter “Saldotömning” under stående överföringar. Vet inte exakt hur den fungerar men den skickar väl iaf över “resterande belopp” till ett annat konto. Detta blir ju att automatisera bort i alla fall en aktör ur leken, sen kan du ju ha ett “månadssparande” som du “boostar” med ett klick på avanza och skriver in detta belopp.

Vet inte om Lysa har stöd för att automatiskt köpa fonder så fort pengar finns på kontot men det hade ju automatiserat bort andra halvan isåfall.

1 gillning

Lysa investerar pengarna direkt vid insättning på ett konto, enligt kontots förinställda fördelning mellan aktier & fonder.

1 gillning

Nordnet har en funktion som heter automatspar. Den köper fonder för X% av saldot på ditt konto (ISK/depå). Så får du över pengar till nordnetkontot kan fondköpandet gå av sig själv iaf.

1 gillning

Hittar inte denna, hur navigerar jag på hemsidan för att komma till den?

Spana in: Spara flexibelt med automatiska överföringar | Nordea

Jag instämmer i att detta är en funktion som alla borde ha, tillsammans med automatisk ombalansering, ganska sjukt hur mycket man fortfarande förväntas göra manuellt.

3 gillningar

Jag har också letat efter en funktion som detta!

Jag gillar ju idén med att varje månad spara undan pengar men jag tycker inte om att jag måste ha en förutbestämd budget att leva efter.

Just nu gör jag engångsinsättningar varje månad och i 90 % av fallen så blir det att jag sätter in mer än vad mitt sparmål är men ibland vill man ju hitta på saker som kostar mer än vardags budgeten. Man kan ju argumentera för att man bör planera för sådant i sitt sparande, men det passar inte min livsfilosofi riktigt.

Funktionen som Martin visade ovan på Nordea verkar ju smart men själv använder jag Avanza. Varför finns inte denna funktion på alla banker?

Den verkar inte heta automatspar längre, men funktionen nås genom att välja “Andel av tillgängligt saldo på kontot” när du sätter upp ett månadsspar.

1 gillning

Väldigt smidig tack :ok_hand::+1:
Blir nästan som fondrobot om man har 100% indexfond/er som inte kräver ombalansering.
Bara att göra en banköverföring på valfritt belopp till ISKt i slutet av månaden, så sköter det sig självt. Behöver inte ens logga in nu ju :slight_smile:

1 gillning