Automatiskt ökande månadssparande

Jag har de senaste dagarna gått och tänkt på en funktion jag verkligen saknar hos investingsplattformar (om någon vet något ställe som har nedan funktion, upplys mig gärna): ett månadssparande som justerar sig självt enligt ett förutbestämt mönster. Dvs, när man sätter upp månadssparandet specificerar man att det ska öka med visst belopp/procent varje månad/år.

Jag tänker att det både är lämpligt utifrån att behåll behålla en jämn sparkvot över tid med reallöneökningar men också ett sätt att minska tröskeln för en som kommer igår (”sätt igång en månadssparande på 100 kr som ökar med 5% varje år”). Vi tenderar ju att underskatta ränta på ränta och kan även här använda det till vår fördel.

Gjorde för skojs skull en servettberäkning på ämnet, för att visa på effekten. Jag ville se hur mycket man behövde öka sitt månadssparande varje månad (i absoluta tal, från 0 kr) för att man efter tio år ska ha pengar motsvarande ett månadssparande på 100 kr/mån över hela perioden. Jag utgick från en schysst rörligt sparkonto på 3,85% med månadsutbetalning av räntan. Svaret blev ca 1,9 kr/mån. Om du ökar ditt månadssparande med 2 kr/månaden kommer du alltså ha mer på kontot efter 10 år än om du månadssparade 100 kr/mån. Med samma logik kommer du alltså ha mer än dubbelt så mycket pengar på kontot om 10 år om du höjer nuvarande månadssparandet på 100 kr med 2 kr/månad.

Jag känner mig mycket lockad och hoppas verkligen att det kan komma som funktion hos någon aktör snart. Ping @Lysa @Jonas-Opti

1 gillning

“It’s in the pipe, five by five”

Finns mycket att göra inom detta (och närliggande) områden, och vi är på de(m) :slight_smile:. En annan väldans stor sak i pipen först däremot, stay tuned.

Och tack för att du delar! Fortsätt gärna. Hur vi alla ska bli bättre på att inte bara investera utan också spara mer och tänka rätt med våra investeringar är så himla viktigt, och kanske det vi på Opti tänker mest på nuförtiden.

Mvh,
Jonas, VD

3 gillningar

Det här ligger lite i linje med mina dagdrömmar om en programmerbar bank. Jag har ett antal konton där jag vill föra över t.ex. ‘allt över x kronor’ ett visst datum osv. Dvs mer dynamiska regler än bara återkommande överföringar.

5 gillningar

Verkligen! Det finns många funktioner i häraden man saknar i branschen :slight_smile:

Spännande - ser fram emot att höra mer!

Jag ökar mitt sparande med min löneförhöjning varje år så sparar jag mer utan att jag märker det.:sunglasses:

1 gillning

Det ihop med funktion att allt på konto X ska investeras i börsen enligt fördefinerat nyckel.

Skulle vara skönt att slippa dessa två moment.

1 gillning

Hej!
Detta finns idag på Handelsbankens stående överföringar/månadssparande. Både till konton och fonder :slight_smile:

1 gillning

Glädjande! Det ska jag kolla närmre på :star2: