Finns det någon bank som erbjuder Procentuell månadsinsättning?

Hej,

Jag undrar om det finns någon bank som erbjuder en tjänst där man kan välja en procentuell månadsinsättning för investerande ?

Jag tycker att problemet med en automatisk månadsinsättning av ett fast belopp är att man då måste justera varje gång man får löneökning, byter jobb m.m. Detta ökar risken att man får för sig dumheter och plötsligt sitter med en AI etf eller psykedeliska aktier.

Det hade varit suveränt om man kunde automatisera det så att det varje månad drogs och investerades en fast procent.

Idealet hade varit om man kunde sätta ett datum efter att räkningar är betalda, sen investeras 60% av kvarvarande pengarna i Lysa 90/10.

Hej Erik!

Hade ju varit drömmen om man kunde ställa in en önskad sparkvoten på ett konto som sedan justeras direkt mot lönen varje månad.

Tror tyvärr inte det finns någon sådan funktion🤔

Hur ofta får du egentligen löneförhöjning eller byter jobb?
På Avanza kan du ju ställa in ett månadssparande och vart det ska gå, tar bara 1min att uppdatera det beloppet när du får högre lön. Du klarar nog av att bara uppdatera det beloppet utan att byta ut månadssparande till AI etfs.

Tidigare hade vissa banker denna funktion på barnbidragsinsättningarna. En viss procent drogs automatiskt till ett eller flera konton. Om något sådant finns numera vet jag ej.

Fast hade det inte varit bra med en procentuell sparkvot när ens lön kan variera om man t.ex är sjuk och kanske får betalt för övertid vissa månader?
På så sätt så kommer du alltid spara procentuellt mot din lön.

Det var såhär jag tänkte.

Varför inte automatisera sitt sparande så mycket det går?