Har i dagsläget månadssparande 6000kr/mån som sätts automatiskt i fonder hos både lysa och Avanza.
En tanke dök upp gällande sparande i globala indexfonder, om det finns en vinning med att dela upp detta i veckovisa investeringar istället. Dvs 1500kr per vecka. På så sätt jämna ut upp-och-ned gångar som börsen har.
Tror inte du kommer märka någon större differens, summorna är för små för att göra någon ordentlig skillnad och du kommer att köpa i uppgång och nedgång ändå (om du inte sitter på en ) ifall du är långsiktig i ditt sparande.
Tror det spelar en ganska marginell roll faktiskt - det viktigaste är att man sparar och därefter summan (givet att investeringen är samma). Det är ungefär som med ombalanseringar - det är ingen större vinst med att göra dem oftare än 1-2 gånger per år trots att man ibland kan känna att oftare borde vara bättre.
Varför inte då ta ut all lön direkt från företaget?
Men ja, om man får betalt oftare än en gång i månaden så är det bättre att också investera mer än en gång i månaden (dvs så fort du får lön, oavsett när eller hur ofta).
Själv kör jag microsparande – jag har en algoritm som lägger in köp varje mikrosekund börsen är öppen. Inga dippar undkommer mig. Inte ens mikrodippar.
Har riggat Raspberry Pi hemma kopplad till Avanza API via ett specialskrivet script i Rust. Den kör realtids-DCA (Dollar Cost Averaging) på submillisekundsnivå. Varje gång börsen andas – jag köper.
Jag kanske går miste om lite courtage, men vinner på zen-mässig jämnhet. Portföljen är så slät att den används som referensyta av fysikinstitutioner.
Någon annan som kör liknande? Eller är jag ensam om att vara fullständigt rationell?