Dagspara vs månadspara

Hej!

Jag vet vad ni tänker, nu kommer han knaspellen igen med märkliga inlägg :smiley:

Tacksam för alla svar jag får i mina trådar och all kunskap ni delar med er!

Låt oss ta ett teoretiskt scenario.

Skulle det göra någon skillnad att spara 10 000 i månaden på lysa eller isk med indexfonder jämfört med att göra dagliga automatiserade insättningar (10 000 / 20 börsdagar) dvs 500 per dag?

Vitsen med att månadspara är väl att man bygger in säkerhet då man köper på olika nivåer varje månad, så om man köper på lite lägre nivå en månad får man mer hävstång på den delen av kakan när de vänder upp. Så om man gör det varje dag så blir köpen ännu mer distribuerade?

I praktiken på ett år blir det då ett sparande där de rullar in pengar varje dag året runt istället för ett sparande där de rullar in pengar typ 12 gånger om året.

Opinions?!

Jag tror inte att det har någon större betydelse att detaljstyra på det viset. Det viktiga är att få de stora sakerna på plats, som att börja spara överhuvudtaget och fördelning ränta/indexfond/aktiv fond.

Om strategin innebär att du har pengarna som ska investeras under månaden liggandes arbetslösa på ett bankkonto så är det tumme ner för min del :-1:

3 gillningar

Det beror väl på hur din inkomst ser ut; månadsvis eller daglöning? :slight_smile:

2 gillningar

Att tillägga kan det jämföras med att köra in en stor summa (arv, lotterivinst, bostadsförsäljning…) på marknaden direkt eller dela upp det, med antagandet att du får lön en gång i månaden. Och där säger väl matematiken att det är bäst att köra in allt på samma gång - dvs det är bättre att köra in 10k direkt vid löning än att dela upp det.

1 gillning

iom att börsen går ca 60% upp och 40% ned kommer en krona investerad i början av månaden i snitt vara mer värd en en krona investerad i slutet av månaden.

Att månadsspara ger kapitalet mer tid på marknaden än att dagsspara.

Tror inte det ger nåt särskilt, tror säkert inte det gör nån större skada heller men tänker att det blir för struligt. Personligen gillar jag att allt som ska sparas dras direkt efter löning så det försvinner från mitt vardagskonto tillsammans med fasta utgifter, så jag vet att pengarna på kontot kan spenderas med gott samvete :slight_smile:

1 gillning

Det finns kanske några få som fortfarande får lön två gånger per månad. För de kan det vara intressant att föra över pengarna med en gång. För oss andra är det helt ointressant att låta pengarna stå kvar på lönekontot för att skyffla ut en liten summa varje dag.

Tack för alla svar, de var ungefär vad jag tänkte med i förväg. att bäst att tänka att penganra ska jobba så mycket som möjligt för en och inte ligga arbetslösa på kontot.

Avprenumererar den här tråden nu, ha en fortsatt bra dag!