Har månadssparat i fonder under en längre tid. Vill nu öka till ett större belopp varje månad. Funderar på om det är värt att dela upp beloppet i två insättningar per månad t.ex. i slutet och i mitten på varje månad. Minskar risken / ökar avkastningen över tid om man gör då 24 insättningar på ett år jämfört med 12? Tar tacksam emot alla tips ![]()
Logiskt minskar den under förutsättning att du har pengarna du inte investerar liggandes och skräpar på ett konto under tiden.
Generellt sett, matematiskt sett, ska du sätta in så mycket så tidigt som möjligt.
Det innebär, för lönearbete, att man sparar direkt efter lön så mycket budget tillåter.
Den här frågan liknar den om att dela upp en större investering över flera månader osv. Konsensus där verkar vara att man tjänar på (i snitt) att investera allt på en gång.
Ju längre pengar i i marknaden desto bättre avkastning borde du få över tid i teorin. Men om det blir någon mätbar skillnad är jag dock tveksam till.
Ett alternativ jag skulle överväga är att lägga hälften på ett automatiskt fondköp och hälften i cash.
Sen köper du manuellt med cash delen under vid nergångar / när balansering behövs.
Anekdotiskt naturligtvis, men de största förlusterna jag gjort på börsen är vid de tillfällen jag av olika anledningar varit likvid istället för fullinvesterad.
Tajma marknaden… Knappast ett bra råd för en småsparare (eller någon annan heller för den delen)
Vad gäller förväntad avkastning/risk så lönar det sig generellt inte. Men det skadar inte jättemycket heller.
Simulering i 20 år av 100% aktier med månadssparande $1000:
Simulering i 20 år av 100% aktier med kvartalssparande $3000:
Hur känns det när du tänker på det? Förutom det strikt ekonomiska dvs.
Ha, med dom siffrorna känns det knappt lön att spara så ofta som varje månad… Men det är himla enkelt!
Ja, skillnaden är ganska marginell. Kör man simulering på årssparande om $12,000 så blir det dock en märkbar bit sämre, även om det bara är runt 3-4%.
En liten brasklapp är att resultaten baseras på Monte Carlo-simuleringar som drar slumpmässiga perioder av historiskt utfall. Så som vanligt bör det tolkas med en nypa salt.
100%
Intressant. Stort tack för alla svar. Kommer att fortsätta månadsspara men det verkar inte vara någon bra idé att dela upp det i två insättningar per månad. Tack!
Det högsta avkastningen enligt statistik är att investera så tidigt som möjligt för att maximera avkastningstid.