Lagt in flera hundratusen på börsen

Hej!

Jag tog precis ett väldigt viktigt val för mig själv, efter en hel del privata försäljningar samt pengar som tidigare legat på sidlinjen på bankkonto med ränta.

Jag gick från ca 170.000 investerat i indexfonder till närmare 900.000 kr då jag dunkade in allt på en gång, och den tidigare ”trygghet” jag haft tidigare med pengar jag tjänat och GAV är nu nästan bortblåst, då pengarna verkligen börjat jobba för sig, däremot åt fel håll i och med tidigare veckors nedgång.

Jag var medveten om detta tidigare då jag bestämde mig för att vara helinvesterad.

Nu till min fråga: jag går i tankarna att automatisera mitt fondsparande till ca 8.500 i månaden med autogiro på Avanza, men då min inkomst pendlar mycket för tillfället , så kommer det bli svårt under kommande halvår att kunna spara denna summa och med semestern runt hörnet kommer jag även dra ner på sparandet tillfälligt.

Jag behöver nu månadsvis manuellt logga in och köpa fondandelar som jag skulle vilja slippa för att ”glömma bort” mitt sparande, men har ni några tips när ens sparande kommer att variera från månad till månad?

Att automatisera mitt sparande hade nämligen gjort det bra mycket enklare från att månadsvis behöva gå in och kika till mitt sparande som för tillfället är i en nedgång som ni kanske förstår och helt ointressant för mig egentligen då pengarna inte kommer användas på ca 20-25 år.

Hoppas på lite bra svar och hur man bör tänka i denna situationen.

Mvh maskinen

2 gillningar

Hej tyvärr så är det svårt vad jag vet att automatisera sparande när beloppet kommer variera varje månad.

Jag hade nog försökt hitta någon lägstanivå vad jag tror kommer gå spara och automatisera detta. Skulle det bli mer pengar någon månad så går det ju placera på sparkonto sålänge och sedan investera som en klumpsumma senare när du kan växla upp sparandet igen.

7 gillningar

Har Lysa något sätt att sätta in pengar med samma uppgifter varje gång? Typ bankgiro med samma OCR varje gång? I så fall kan du sätta upp ett månadssparande på det minsta du kommer ha råd med, och göra en manuell insättning varje månad med det extra som du kan avvara. Men kanske bra att ändå gå in ibland för att se så pengarna hamnar rätt.

Oroa dig inte för nedgången. Den är bara brus.

2 gillningar

Skrev nedan innan men kom på att det även går att dölja konton på Avanza.
Prova det så slipper du se det om du inte aktivt väljer att titta på dolda konton.
Kör i så fall nysparandet på ett separat ISK på Avanza som inte är dolt.

En annan tänkbar lösning är att du kör nysparandet någon annanstans.

Typ Nordnet.

Skulle jag försöka åstadkomma det du vill är det nog så jag skulle göra.

Senare kan du flytta fonderna till ditt ISK på Avanza med deras flyttfunktion, om du vill.
Givet att banken du väljer har samma fonder i sitt utbud och inte likviderar fonderna vid flytt.

1 gillning

Som Passiv här ovanför redan tipsat om: gör ditt konto på Avanza “dolt”. Då kan du logga in och ändra summan för månadssparande utan att se och påverkas av kontot och kontots summa.

1 gillning

Ett tips är att bara kolla i femårsperioder. Har du investerat mindre än 5 år så behöver du inte reflektera över utvecklingen, jag är upp ungefär 100% på 5 år, ändå nöjd! Kollar aldrig kortare perioder då det inte är intressant.

Helst ska du ju kolla 10- eller 15-årsperioder men det kommer du till så småningom, hur har dina globala passiva indexfonder gått senaste 10 åren? Skulle gissa på runt 300% upp.

2 gillningar

Har tyvärr inga fler tips på hur du kan automatisera ditt sparande än de som redan har nämnts. Är det inte bättre att reda ut varför det blir så mycket känslor när värderingen på fondandelarna minskar?
Man minskar nog sina beteendemisstag och sover mycket bättre om man lär känna/acceptera sin risktolerans istället för att förlita sig på strutsmetoden.

4 gillningar

Om lönen kommer variera så skulle jag börja med att sänka fondsparandet till en nivå som jag klarar året runt. Precis som jag gör med övriga betalningar. Äter du bara de månader som du har tjänat bra? Använder du mer el de månaderna? Nej. Inte heller bör månadssparande i fonder variera med inkomsterna.

De bra månaderna kan du bygga upp en buffert på bankkonto för framtida utgifter och automatiskt fondsparande.

Högst subjektivt förstås, men jag “betalar mig själv först” varje månad. Dessutom är utvecklingen bättre om du köper lika mycket hela tiden, än om du köper mer när det går bra. Annars riskerar du att köpa dyrt på börsen.

4 gillningar

Jag kör en variant hos Nordea som heter typ ”fondfördelare”. Det innebär att pengar över ett visst belopp dras från ett sparkonto automatiskt och sätts in på ISK där köp av på förhand bestämda fonder görs.

På så sätt vidhålls en viss nivå på buffert på sparkontot och allt överstigande förs över till fondsparande. Finns det inte pengar över det förutbestämda beloppet (eller mindre om delar av bufferten använts) görs ingen överföring och fondköp den månaden.

Supersmidigt och enkelt. Motsvarande funktion borde finnas hos andra banker och/eller förvaringsinstitut.

12 gillningar

Vilken fantastiskt bra funktion! Finns det fler banker med den funktionen?

1 gillning

Låter ju riktigt bra! Inte hört talas om tidigare.

Skulle det kännas mindre jobbigt om det var gröna siffror istället? Sannolikt är du där inom en inte allt för lång tid :slight_smile: